”Middle Earth”-trilogin som bytte namn

Nästa box i min samling som vi ska titta närmare på är Jewels of Darkness. Det är en trilogi av textäventyr producerade av Level 9 Computing. Alla tre spelen är skrivna av Pete Austin med programmeringshjälp av hans bröder Mike och Nick. I början av karriären verkade Pete Austin inte direkt ha dragit sig för att kopiera, plagiera och låna från andras verk. Det första textäventyret som han skapade var nämligen en ny version av det som betraktas som världens allra första textäventyr, Colossal Cave Adventure (även kallat ADVENT och Adventure) ursprungligen skrivet av William Crowther år 1976.

Pete Austin nöjde sig emellertid inte bara med att kopiera konceptet från ADVENT utan passade även på att strössla spelet med referenser till J.R.R. Tolkiens värld Midgård. Detta fortsatte han även med i de två uppföljarna till Colossal Adventure (1983) – Adventure Quest (1983) och Dungeon Adventure (1984) – vilket ledde till att dessa tre textäventyr (som publicerades separat) inledningsvis kom att kallas för Middle Earth-trilogin. År 1986 reviderades dessa spel, bland annat tvättades alla referenser till Midgård bort och grafik tillfördes. Spelen sammanfördes i en box och trilogin bytte nu namn från Middle Earth-trilogin till Jewels of Darkness. Skälet till detta var högst sannolikt av juridisk karaktär.

Nog om detta, nu är det hög tid att ge oss i kast med boxen. Vi börjar med att vända på den för att inspektera baksidan. Som ni ser är den tillagda grafiken i spelen av det enklare slaget. Vi informeras emellertid om att vi kommer att få uppleva ultra-snabba svarstider, över 600 färgbilder, en ny förbättrad parser som förstår 1 000 olika ord och som också klarar av att hantera meningar som innehåller flera olika kommandon samtidigt. Som om inte detta räcker utlovas vi dessutom över 600 platser samt en 64-sidig novellbok!  Snacka om fest!

Bild: GoNorth.wordpress.com

Dags att öppna boxen. Den 64-sidiga novellboken har samma bild som framsidan på boxen med undantaget att den har novellens namn The Darkness Rises istället för Jewels of Darkness.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Novellboken innehåller både instruktioner och en novell som är skriven av Peter McBride.  Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om vem som målat bilden. Initialerna är dock SW. Om någon vet vem detta är så får ni gärna skriva en kommentar! Om vi vänder på novellboken hittar vi en målning av Susan Rowe.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Avslutningsvis hittar vi disketten och ett formulär för att få lösningen till spelen.

IMAG0088
Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: Birdsanctuary.co.uk

Boxen är dock inte helt komplett. Det är meningen att den även ska innehålla en så kallad Lenslok, ett fysiskt kopieringsskydd som utgörs av en liten enerverande plast- och plexiglasbit som man, halvvägs in i spelen och varje gång man sparar, ska vika som ett U och hålla mot tv-skärmen för att avläsa en säkerhetskod. Jag minns att jag svor över detta påfund många gånger i min ungdom och det är väl kanske ingen skräll att jag till slut råkade tappa bort den.

Bild: Wikipedia.org

Hur är textäventyren då? Om vi börjar med Colossal Adventure så är ju det, som nyss nämnts, en utbyggd version av William Crowhters klassiska textäventyr ADVENT. Förutom att grafik har tillförts så är Colossal Adventure mer omfattande än originalet, särskilt när det gäller den omgivande miljön utanför själva grottsystemet. När spelet börjar står du utanför en byggnad vid en väg och en å. Enligt instruktionerna i novellboken har din karta som skulle visa dig vägen till ett stort grottsystem med skatter blåst iväg från din hand och oturligt nog landat i åns strömmande vatten.  Det är nu upp till dig att på egen hand hitta grottsystemet och plundra det på skatter. Och när du står där minns du några nerklottrade ord i kartans ena hörn: ”Se upp, det förekommer magi i grottan!”

Bild: Mobygames.com

Adventure Quest tar vid hundra år efter Colossal Adventure. Fram tills alldeles nyligen har det varit lugnt och fridfullt i landet. Norrut har dock skördarna slagit fel till följd av torka och bondgårdar har attackerats av vilda galna djur. Tusentals människor flyr söderut.De trupper som skickats norrut för att återställa ordningen hamnade i ett bakhåll av en oväntat stor fiende armé och slutligen har en stor armé orcher tydligen rört sig inåt landet. Ja, ni hör, det är elände för hela biljettpengen! Ännu fler arméer sänds norrut och rykten går att de besegrades vid Amon Sul.
”Stopp! Vänta nu!”, skriker du om du kan din Sagan om ringen-historia. ”Amon Sul! Du sa ju nyss att de hade tvättat bort alla referenser till Midgård i Jewels of Darkness”.

Precis, och det har de också gjort, eller i alla fall försökt. En rolig detalj är nämligen att de på ett ställe på sidan sju i instruktionsboken har glömt bort att de döpt om Amon Sul till Mount Sewl.

Hur som helst, så visar det sig så småningom att det är en demonkung som ligger bakom allt elände och enda sättet att besegra honom är att du, som ung magikerlärling, beger dig helt själv till demonkungens svarta torn, hittar de fyra elementens stenar (som behövs för att ta sig in i tornet) samt en amulett som behövs för att döda demonkungen. Av någon anledning har du dessutom bara en vecka på dig så skynda på!

Adventure Quest var det första textäventyr från Level 9 som baserades helt på ett eget koncept. Man kan väl säga att de lyckades så där. Spelet innehåller en hel del ologiska pussel vilket gör att man kan bli ganska frustrerad som spelare.

Det tredje textäventyret, Dungeon Adventure, utspelas i direkt anslutning till slutet på Adventure Quest.

Bild: Lysator.liu.se

Demonkungen är död och landet firar hej vilt tills du plötsligt kommer på att den nu dömde demonkungen kanske lämnade efter sig massa skatter. Du beväpnar dig genast till tänderna och sätter kurs mot det svarta tornet igen. Men turen är inte med dig. En dryg kilometer från tornet kastar någon en elak besvärjelse på dig och du faller avsvimmad ner på marken. Några timmar senare vaknar du upp liggandes på en gyttjig flodbank. Du har blivit rånad och alla dina vapen är borta. Kommer du att klara av att plundra Demonkungens katakomber helt på egen hand?

Det sista spelet i trilogin skiljer sig från de resterande spelen genom att det nu införs ett magi-system som i hög grad är inspirerat av magisystemet i rollspelet Dungeons & Dragons.

Känner du ett enormt sug efter att få testa dessa tre textäventyr? I så fall har du chansen nu. Samtliga tre spelen går nämligen att spela online här!

Källor:

http://www.verycomputer.com/57_f6fcc62130588349_1.htm

http://adventure.if-legends.org/Level_9_Computing.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Level_9_Computing

http://brasslantern.org/community/history/level9.html

ftp://ftp.ifarchive.org/if-archive/level9/info/Level9_Facts.txt

http://www.nowgamer.com/company-profile-level-9/

http://www.filfre.net/tag/level-9/

http://www.joltcountry.com/kohp/level9.htm

http://advgamer.blogspot.se/2015/10/missed-classic-13-colossal-adventure.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s