Spelet med 25 000 pund i prissumma

För att kunna berätta den minst sagt intressanta historien om hur textäventyret Eureka! kom till får vi backa tillbaka ända till år 1983. Då arbetade de två unga britterna, Dominic Wheatley och Mark Strachan,  på ett litet reklamföretag i Clerkenwell Green. Deras jobb bestod i att hitta nya marknader för reklamföretaget och till följd av det så tittade de bland annat lite närmare på mjukvarumarknaden för hemdatorer. Ganska snabbt insåg de att produkterna på denna marknad var ganska bristfälligt marknadsförd, men istället för att uppmärksamma sin arbetsgivare på det så sade de upp sig och bestämde sig för att starta ett eget dataspelsföretag. En rejäl ögonöppnare för dem både gällande vilken typ av interaktion man faktiskt kunde ha med en hemdator var textäventyret Heroes of Karn publicerat av Interceptor Micros. De kände genast att deras första spel skulle vara något liknande. Eftersom ingen av dem var någon spelutvecklare så var det istället marknadsföringen av det kommande spelet som hela grundidén vilade på. Tanken var att de skulle utlysa en tävling där den person som först lyckades klara hela spelet skulle vinna en sensationellt hög prissumma på 25 000 pund. Planen var också att lansera spelet genom en påkostad nationell reklamkampanj. Som ni förstår var projektet en minst sagt dyr historia men Mark och Dominic lyckades till slut locka 23 finansiärer att gå in med pengar.

Nu gällde det bara att få fram ett spel också! Kontakt togs med Ian Livingstone som var en av författarna till soloäventyren inom Fighting Fantasy-serien och även grundare till figur- och bordsspelsföretaget Games Workshop. Ians idé var att skriva ett textäventyr som utspelade sig över fem olika historiska tidsperioder där spelaren skulle lokalisera bitar från en trasig mystisk kub. Dominc och Mark gillade idén och projektet var igång. Till följd av tävlingen och den stora prissumman rådde stor sekretess kring programmeringen av spelet. Uppdraget lades ut på en ungersk produktionsstudio vid namn Andromeda. Eftersom detta var Domarks första spelproduktion var de helt omedvetna om vad kostnaderna för spelutveckling låg på. Den ungerska spelstudion utnyttjade detta till fullo och lyckades få till ett avtal där de fick 50 000 pund för att programmera spelet. Det tog fem månader för fem programmerare att producera spelet och man kan nog lätt säga att det var en tämligen bra affär för Andromeda med tanke på att en ungersk programmerare på denna tiden, enligt Mark Strachan, i genomsnitt  hade ungefär 50 pund i månadslön.

I oktober 1984 släpptes textäventyret, som fick namnet Eureka! Lanseringen skedde i samband med en massiv reklamkampanj som bland annat baserades på en slogan som löd ”The computer game is dead. Long live Eureka!”.

Hur gick det med tävlingen då? Och vem var det som vann 25 000 pund? Det ska ni alldeles strax få veta, men först tycker jag att vi ska ta och titta lite närmare på den version av Eureka! som jag har i min samling. Vi börjar som vanligt med att vända på boxen, även om detta spel har en ovanligt tråkig baksida.

Bild: GoNorth.wordpress.com

När vi öppnar på locket hittar vi en påkostad instruktionsbok i färg på glättigt papper. Omslagsbilden på boken är samma som på spelkartongens framsida men denna bild har mycket klarare färger och är helt klart snyggare.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Spelet består av en kassett. Enligt Mobygames.com fick man faktiskt fick lite mer spelmaterial i kassettversionen än i diskettversionen. Skälet var att  Domark annars inte fick plats med allt på en diskett. Det som påstås fått stryka på foten i diskettversionen, är några av de tillhörande arkadspelen, som jag återkommer till senare. Om detta stämmer är dock i nuläget oklart. Det är emellertid inte sant gällande den diskettversion som distribuerades av Handic Software, den innehåller nämligen två disketter.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Det sista jag hittar i lådan är en liten lapp som anger var på bandet respektive del av spelet startar.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Hur är spelet då? Jo, det består av hela fem delar. Fyra av dem kan spelas i valfri ordning men för att få spela den femte delen måste man först lyckas svara på frågor om de andra delarna. Varje del presenteras i den medföljande spelboken med en dikt på rim och en bild.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Del ett heter Prehistoric Man och i det äventyret är du tvungen att ta dig igenom djungel, träsk, öknar och berg. Som om inte det räcker är du även tvungen att slåss med monster, utföra byteshandel med neandertalare innan du slutligen hittar en del av den mystiska kuben.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Del två heter Roman Italy. Här kommer du att få uppleva hur det är att vara en galärslav, få vara med i en romersk orgie och slutligen fly från en koloni bestående av människor smittade med spetälska. Förhoppningsvis har du även fått med dig ytterligare en bit av den mystiska kuben.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Del tre heter Arthurian Britain. Här måste du överlista magiker, undvika tornerspel och slutligen hjälpa kung Arthur i sökandet efter den heliga Graalen.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Del fyra heter Colditz. Här gäller det att fly från ett läger för krigsfångar i östra Tyskland.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Den femte och sista delen heter The Modern Caribbean och här kommer du att möta din ärekerival, den elaka Count Hugo Von Berg. Nu gäller det att rädda världen, men viktigast av allt hitta det hemliga telefonnumret först av alla spelare, ringa Domark och kassera in sina 25 000 pund!

Bild: Retrogamingplanet.it

Eureka! skilde sig en del från andra textäventyr kring den här tiden. En av skillnaderna var att det innehöll ett rollspelsinspirerat system med kroppspoäng för den karaktär man spelar. När din karaktär skadas minskar kroppspoängen och när du äter ökar de. Når de noll så är du död. Ett annat lite annorlunda inslag var att varje del i textäventyret inleddes med ett lite Pac-Man-liknande arkadspel. Desto mer poäng man lyckades få i arkadspelet, desto mer kroppspoäng fick man när textäventyret startade.

Bild: Vizzed.com

Själva textäventyret består av en relativt simpel texttolk där de kommandon som oftast accepteras är begränsade till ett verb och ett objekt. Vissa av platserna har tillhörande bilder och ibland även små animationer. För att göra spelet ännu svårare har dessutom vissa utmaningar i spelet en tidsgräns.

Ok, men vem var det som vann  prispengarna? Jo, det tog faktiskt nästan ett helt år innan någon slutligen klarade hela spelet och lyckades lista ut det hemliga telefonnumret. Den som först lyckades  var en brittisk femtonåring vid namn Matthew Woodley. I en intervju berättar han att han ringde telefonsvararen tre gånger innan han slutligen vågade lämna sitt namn och sin adress. Domark blev lite överrumplade över att det var ett barn som vann den stora prissumman. Det var inte riktigt något de hade räknat med!

Bild: Mentalfloss.com

Matthew vann dock inte bara prispengarna. Kort därefter blev han även anställd som speltestare av Domark och till slut blev han även vd för företaget, för att ännu senare i karriären gå vidare till Electronic Arts! Vem var det som sa att spela dataspel är att att kasta bort sin uppväxt?

Källor:
http://solutionarchive.com/images/games/eureka_matthew_woodley.jpg
http://solutionarchive.com/game/id,190/
http://www.retrogamer.net/profiles/developer/ian-livingstone/
https://en.wikipedia.org/wiki/Eureka!_(video_game)
https://www.mobygames.com/game/eureka
http://www.lemon64.com/?game_id=856
http://funambulism.com/2012/01/17/interview-matt-woodley-of-domark-on-championship-manager-and-football-manager/
http://mentalfloss.com/uk/games/35425/eureka-the-80s-videogame-with-a-25000-prize
http://www.ysrnry.co.uk/articles/back1088.htm
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s