Spelet som återuppstod under nittiotalet

Det grafiska textäventyret ZZZZ såg spelmarknadens ljus år 1985. Det var det andra av fem textäventyr som Clive Wilson och Les Hogarth producerade för Mastertronic och det var i detta spel som de för första gången började experimentera med att spelaren fick ge sina kommandon med hjälp av ett ikonbaserat system. ZZZZ är emellertid något av en hybrid eftersom du både kan skriva in kommandon manuellt och använda ikoner för de mest vanliga valen. Det var först i deras tredje Mastertronic-spel, Kobayashi Naru, som de gick över till ett helt ikonbaserat system. ZZZZ var som samtliga av deras Mastertronic-spel ett budgetäventyr.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Spelets tema är drömmar och det innebär i klartext att spelet utspelar sig i surrealistiska miljöer som bjuder på de mest besynnerliga inslag och märkliga situationer. En elak spelrecensent menade att detta tema förmodligen enbart var valt i syfte att legitimera att spelets handling är helt ologisk och osammanhängande.

Bild: Myabandonware.com

När spelet börjar visas en bild på en säng och en nalle samtidigt som ett stort svart Z glider över skärmen ackompanjerat av en förvånansvärt stapplig och gnällig vaggvisa. En text förklarar att du har krupit upp i din mysiga säng, lagt ditt huvud på kudden och tänker på morgondagen. Sakta börja dina ögonlock att fall ner… Du uppmanas därefter att trycka på mellanslag för att somna.

När du somnat drar märkligheterna igång och en bild visas på ett hav och en strand. Den första textbeskrivningen du möts av är:

Bild: Vizzed.com

”A sudden thirst awakens you and rising for a drink you fall out of bed into an warm ocean. The bed drifts slowly away into the mist. You see shoreline ahead.” Spelet fortsätter sedan i denna stil rakt igenom med konstiga händelser och oförutsägbara situationer. Spelets mål är att vakna. Vissa av spelets platser innehåller enkla animationer och även ljudeffekter.

Den inre baksidan av kassettfodralet innehåller skärmbilder från spelet och ser ut på ser ut på följande vis.

002

Bild: GoNorth.wordpress.com

På insidan av kassettomslaget finns det instruktioner tryckta.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Och slutligen har vi kassetten.

Bild: GoNorth.wordpress.com

En liten rolig detalj är att spelet släpptes i en ny förbättrad version i mitten av nittiotalet. När många spelföretag under denna tid började överge spelmarknaden för C64 och istället fokusera på att släppa spel till nyare datorer bestämde sig en kille vid namn Jon Wells att gå en helt motsatt väg och försöka rädda den tynande spelmarknaden för Commodore 64. Han startade upp spelföretaget Visualize Software med affärsidén att ge ut nya förbättrade versioner av gamla spel. En av hans visioner var att ge ut nyutgåvor av samtliga textäventyr som  Clive Wilson och Les Hogarth hade producerat åt Mastertronic. Det var dock bara Zzzz som hann se dagens ljus som nyutgåva innan även Jon Wells och Visualize Software till slut fick se sig besegrad av de låga försäljningssiffrorna.

http://www.mobygames.com/game/c64/zzzz/mobyrank

http://www.c64.com/interviews/wells.html

http://www.zxspectrumreviews.co.uk/Review.aspx?rid=6326&gid=6481

http://www.syntax2000.co.uk/issues/31/clive.art.txt

http://adventure.if-legends.org/Mastertronic.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s