Infocoms svåraste textäventyr

Bild: Gb64.com

Året är 2186. Mänskligheten har etablerat kolonier på månen, Mars och även på några av de största asteroiderna. Det finns dock ett stort behov av energikällor och det är där som du kommer in i bilden. Du arbetar nämligen med att hitta svarta hål och utvinna energi ur dem. Just nu sover du djupt i din säng ombord på rymdskeppet ”Starcross”, samtidigt som skeppet färdas genom rymden och scannar av omgivningen efter svarta hål. Precis när din sömn börjar bli djup och riktigt behaglig väcks du av en larmsignal. Det är energidetektorn, den har hittat en energikälla! Det här kan vara den chans som du väntat på. Än så länge har denna resa inte gått med vinst och du har inte ens pengar till de nödvändiga reparationer som skeppet är i behov av.

Ungefär så inleds textäventyret Starcross som gavs ut av Infocom år 1982 och är författat av Dave Lebling. Det släpptes dock först år 1983 till Commodore 64. Dave hade tidigare varit medförfattare till spelen i Zork-trilogin, men detta var det första spelet som han skrev helt på egen hand. Textäventyret var Infocoms femte spel, men det första som hade ett Science Fiction-tema.  Inspirationen kom från Dave Leblings stora intresse för denna typ av litteratur. Enligt honom själv kan Starcross betraktas som en hyllning till  Arthur C Clarke’s verk Rendezvous with Rama och olika berättelser av Larry Niven. Mottagandet i Sci-fi-världen var positivt och Dave Lebling blev den förste textäventyrsförfattaren som blev invald i  Science Fiction Writers of America! 

Starcross tilldelades svårighetsgraden ”expert” av Infocom, en klassificering det delar med textäventyren Deadline och Suspended. Många hävdar dock att Starcross är Infocoms i särklass svåraste spel. Flera av de problem som ska lösas i spelet vilar emellertid på en vetenskaplig grund och en del av av dem kan lösas på mer än ett sätt.

Nu tycker jag dock att det är hög tid att ta en liten paus i bakgrundshistorian och istället titta lite närmare på den version av spelet som jag har i min samling. Vi börjar med att vända på förpackningen.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Inuti hittar vi en 13 sidor tjock instruktionsbok.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Under instruktionsboken finns en stor ihopvikt karta över solsystemet. Den fungerar som ett fysiskt kopieringsskydd och behövs i spelets inledning.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Slutligen har vi spelets diskett.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Den första versionen av Starcross såg dock inte ut som mitt spel. Samma reklambyrå som hittade på titeln fick nämligen även uppdraget att marknadsföra spelet.  De hade skött den biten gällande spelet Deadline som kom innan Starcross och Deadline var det första Infocom-spel som innehöll så kallade ”feelies”. Det var olika fysiska objekt och tillbehör som stoppades in i spelförpackningen. När de skulle marknadsföra Starcross gjorde man förpackningen i form av ett rymdskepp i plast.

Bild: Filfre.net

Denna förpackning är idag ett eftertraktat samlarobjekt och säljs för relativt höga summor. Även om plastrymdskeppet älskades av konsumenterna var inte butikerna lika glada. Den runda formen på förpackningen resulterade i att det i princip var omöjligt att stapla spelen på butikshyllorna, och vid minsta lilla rörelse hade de en tendens att rulla ner från hyllan. Vissa butiker löste detta genom att hänga rymdskeppen i fiskelinor i taket, vilket gav spelet ännu mer exponering. Utan att överdriva kan man nog säga att det var en tänligen framgångsrik marknadsföringskampanj.

Bild: Thedoteaters.com

Från början planerade reklambyrån även att inkludera någon form av frystorkad astronautmat i förpackningen men till följd av att det skulle innebära att de i så fall skulle bli tvungna att anpassa sig till livsmedelslagstiftningen lade de ner idén. Paketet med astronautmat finns dock med på bilden över spelets innehåll som finns på originalboxens baksida.

Källor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Starcross_(video_game)

http://www.myabandonware.com/game/starcross-1nn

http://www.filfre.net/2012/09/starcross/

http://www.mobygames.com/game/starcross

http://web.mit.edu/6.933/www/Fall2000/infocom/infocom-paper.pdf

http://www.xyzzynews.com/xyzzy.8d.html

https://www.wpi.edu/Pubs/E-project/Available/E-project-051811-132150/unrestricted/IQP_DMO-1034_Final_Report.pdf

http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/171/

http://www.zzap64.co.uk/zzap13/four_minds01.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s