Det extremt långsamma textäventyret

Bild: GoNorth.wordpress.com

Omkring år 1984 pågick en diskussion i spelvärlden om huruvida textäventyren enbart skulle baseras på text eller om de även skulle innehålla grafik och kanske till och med animeringar. De som förespråkade enbart text menade att det var bättre att likt Infocom använda datorns begränsade minne till långa och detaljrika miljöbeskrivningar och en väl utvecklad texttolk, medan de som  ville ha grafik, animeringar och kanske till och med musik och ljudeffekter argumenterade för att dessa inslag skapade en bättre atmosfär i spelen. Textfanatikerna kontrade emellertid med att det ofta tog lång tid för bilderna att ritas upp och att de inte alltid stämde överens med de miljöbeskrivningar som gavs i texten.

I mångt och mycket handlade det dock om hur duktiga programmerarna var att hushålla med minnet. Exempelvis innehåller det grafiska textäventyret Twin Kingdom Valley, enligt Personal Computer Games Magazine, 175 platser som alla har en egen bild. Trots det omfattar grafiken endast 8k. Det ska också tilläggas att dessa bilder ritas upp på mindre än tio sekunder och i några situationer förekommer också animerade sprites.

Bild: Gb64.com

I textäventyret Heroes of Karn,  som vi ska titta närmare på idag, lyckades dock programmerarna inte alls hushålla lika bra med minnet. Det innehåller endast 65 platser men tar ändå i princip upp hela datorns tillgängliga minne, och det mesta av det går åt till grafiken. Bilderna ritas dessutom oändligt långsamt. Vissa personer hävdar att Heroes of Karn är det långsammaste textäventyret någonsin till C64. Om det stämmer vet jag inte, men jag har i alla fall inte spelat något textäventyr som har tagit längre tid på sig att rita upp bilderna. När man förväntansfullt väntat de 18 minuter som det tar att ladda spelkassetten tar det 43 sekunder för den första bilden att ritas upp på skärmen. Tyvärr går det inte heller att skriva några kommandon under denna tid. Miljöbeskrivningarna för respektive plats är dessutom ganska korta så hur sakta man än läser kommer man vara färdig långt innan bilden är klar.

När man väl börjar gå runt i världen inser man dessutom att den första bilden faktiskt ritades upp ganska snabbt. Det finns andra bilder i spelet som klockar in på runt en och en halv minut. Här gäller det med andra ord att vara beväpnad med en stor mängd tålamod! Spelutvecklarna har dock löst det genom att man bara får se bilderna första gången man besöker en plats. När man kommer tillbaka visas endast en grå skärm och den beskrivande texten. Om man mot förmodan skulle vilja vänta på att bilden ritas upp igen kan man skriva ”picture”.

Insida
Bild: GoNorth.wordpress.com

När spelet, två år senare, släpptes till Spectrum bytte man ut alla bilder mot nya som skapades av Terry Greer vilket gjorde att bilderna ritades betydligt snabbare. Man fimpade även musiken i den versionen och byggde ut textbeskrivningarna lite mer.

Till spelets försvar ska dock sägas att det i all sin enkelhet är ganska roligt! Ditt uppdrag är att rädda landet Karn från de onda varelser som har invaderat landet. Det gör du genom att befria fyra hjältar som har blivit snärjda av olika magiska besvärjelser. Hjältarna du ska befria är svärdmannen Beren, magikern Istar, alvkungen Haldir och dvärgen Khadim.

Karn
Bild: GoNorth.wordpress.com

Spelets utmaningar är av en ganska simpel karaktär, ofta handlar det om att hämta ett föremål på en plats och använda det för att döda, eller skrämma bort, ett monster på en annan plats. Vid ett tillfälle dyker det plötsligt upp en Balrog och blockerar din väg på en smal kristallbro som leder över en klyfta. Låter det bekant?

Den största utmaningen i spelet är dock nog texttolken. Eftersom spelet kom redan 1983 förstår inte texttolken alla de kommandon som senare i princip kom att bli standard i textäventyr. Om man exempelvis vill veta vad man bär med sig fungerar det inte att skriva ”inventory”, ”invent” eller ”i” utan istället är det kommandot ”list” som gäller. Vill man plocka upp något går det inte att skriva ”get” utan det är endast ”take” som accepteras. Kommandot ”quit” är inte heller gångbart, vill man sluta spelet eller spara sitt spel så ska man skriva ”end”. Ja ni förstår, det är som att lära sig att gå på nytt.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Heroes of Karn är skrivet av Ian Gray och publicerades till Commodore 64 år 1983 av Interceptor Micro’s. Musiken är skriven av Chris Cox. Det är dock inte särskilt mycket musik i spelet. Jag har endast hört tre låtar i spelet varav en av dem är en version av Edvard Griegs ”I bergakungens sal” som spelas när spelet börjar och vid vissa utvalda platser i spelet. Samma låt användes för övrigt i en enerverande oändlig slinga i plattformsspelet Doriath som skapades av Ian Gray och Lee Rain och släpptes  1985. En uppföljare till Heroes of Karn släppptes år 1985 till C64 och Amstrad CPC och fick titeln Empire of Karn. Även ett tredje spel planerades men gavs aldrig ut.

Källor:

https://archive.org/stream/personalcomputergames-magazine-04/PersonalComputerGames_04#page/n77/mode/2up

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Heroes_Of_Karn

https://archive.org/stream/personalcomputergames-magazine-07/PersonalComputerGames_07#page/n98/mode/1up

http://adventure.if-legends.org/Interceptor_Micros.html#Heroes_of_Karn

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s