Valhalla – En milstolpe i textäventyrens evolutionshistoria

Spelet Valhalla, som släpptes av Legend till ZX Spectrum år 1983 och till C64 året därefter, utgör en viktig milstolpe i textäventyrens evolutionshistoria. Tidigare hade utvecklingen gått från rent textbaserade spel som Colossal Cave Adventure av William Crowhter (1976) till textäventyr med grafik, som exempelvis Mystery House (1980) av On-line System (som senare bytte namn till Sierra On-Line).

Bild: GoNorth.wordpress.com

Nästa evolutionssteg kom när det tillfördes olika karaktärer i äventyren, som gick runt i spelvärlden och på egen hand utförde olika aktiviteter oberoende av var spelaren befann sig i spelet. Ett exempel på detta är spelet The Hobbit av Beam Software (1982).

Spelföretaget Legend tog nästa kliv i utvecklingen med spelet Valhalla genom att likt spelet The Hobbit fylla spelvärlden med levande karaktärer, men denna gång i kombination med animerad grafik! Man kunde med andra ord se karaktärerna gå runt på skärmen. Samma år som spelet släpptes till C64 tog Sierra On-Line konceptet ännu ett steg längre i och med deras klassiska spel Kings Quest 1 som ursprungligen släpptes till IBM PCjr.

Tekniken som används i Valhalla kallas för MOViSOFT och marknadsfördes som ett revolutionerande koncept som gjorde att spelet blev som en film där du själv skapar manus, regisserar och spelar huvudrollen. Som  om dessa bombastiska säljargument inte räckte avslutades säljtexten med meningen: ”Om du inte har upplevt det än, så vet du verkligen inte vad det är du går miste om.”

Eftersom vi naturligtvis inte vill missa en sådan utlovad upplevelse är det hög tid att plocka fram den svarta lådan som pryds av en hjälmförsedd viking och ladda in spelet. Först tycker jag dock att vi vänder på boxen och spanar in baksidan.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Inuti lådan finner vi en 47 sidor tjock instruktionsbok som ser likadan ut som boxens framsida.

Bok
Bild: GoNorth.wordpress.com

Längst ner i lådan ligger kassetten.

IMAG0157
Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: Myabandonware.com

Förväntansfullt placeras kassetten i min Datasette och spelet börjar ladda. Efter drygt två minuter dyker texten”Valhalla is loading” upp och efter ytterligare en minut ersätts denna text av den guldfärgade Legend-loggan ovanför den vita VALHALLA-loggan från omslaget.

Medan jag väntar på att spelet ska ladda klart ger jag mig i kast med att läsa instruktionsboken. Redan på andra sidan nås jag av mycket goda nyheter. Där informeras jag nämligen om att min Valhalla-kassett omfattas av en ovillkorlig livstidsgaranti vilket innebär att jag får en ny kassett (från samma ställe som jag köpte spelet ifrån) om det mot förmodan inte skulle fungera. Det känns mycket tryggt att veta med tanke på att kassetten har 32 år på nacken.

Efter att ha bläddrat förbi några sidor med allmän information om hur man laddar spel och använder tangentbordet på en C64 är jag framme vid spelinstruktionerna. Här ökar genast mina förväntningar ytterligare när jag får veta att jag kommer att ha rejält roligt genom att bara titta på allt som händer i spelet och ge kommandon till karaktärerna. Detta är dock inte allt, det finns även hela sex uppdrag att utföra! Varje uppdrag går ut på att hitta ett speciellt objekt som finns gömt någonstans i spelvärlden. Instruktionsboken rekommenderar mig starkt att utrusta mig med en hjälm, ett vapen, proviant, en nyckel och en ring innan jag ger mig iväg på mitt första uppdrag. Jag får också med mig ett varningens ord på vägen: ”Expect to be frustrated – the game has been designed to present a series of increasingly difficult challenges”.

Lite längre bak i instruktionsboken finner jag en sammanställning av spelets 36 karaktärer där egenskaperna för respektive figur beskrivs.

 

004
GoNorth.wordpress.com

Jag hinner inte titta särskilt länge på karaktärsbeskrivningarna. Efter totalt tio och en halv minuts laddningstid drar nämligen spelet i gång och jag tillfrågas om jag vill spela ett nytt spel eller ladda ett sparat. Jag trycker på N och en grå ruta framträder i nederdelen av skärmen, en bild av en borg ritas upp på överdelen av skärmen. Det tar ungefär 20 sekunder.

Bild: Escapistmagazine.com

Slutligen framträder fyra streckgubbar som går runt på skärmen. Det är Skadi, Loki, Thor och jag. Alla är beväpnade förutom jag. Det finns ingen textbeskrivning av platsen förutom de texter i den gråa skärmen som talar om vilka som är närvarande och vad de gör. Jag känner mig därför lite förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska göra. Karaktärerna väntar dock inte på mig. Plötsligt befaller Thor Loki att släppa vinflaskan. Loki lyder dock inte inte utan kastar vinflaskan på Thor, som blir rasande och attackerar Loki. En vild strid utbryter som ackompanjeras av en brusande ljudeffekt som förmodligen är tänkt att låta som slag. Det hela slutar med att Loki dödar Thor. Min förvirring ökar och jag bläddrar frenetiskt i instruktionsboken för att komma på vad jag ska ta mig till. Jag hinner dock inte läsa långt innan dvärgen Leer kliver in från skärmens vänstra sida. Han slänger en juvel på mig och attacker mig sedan. Det dröjer inte länge innan jag är död och vaknar upp i helvetet. Även Thor är här. I ren frustration skriver jag in en svordom och får då reda på att Mary inte är road samtidigt som en kortväxt röd figur vandrar in från högra delen av slärmen och slår mig i magen.

Ja, precis så kan de första minuterna av Valhalla se ut. Ingen spelomgång blir dock den andra lik eftersom karaktärerna vandrar runt och gör lite som dom vill. Även om spelet är mycket händelserikt är det dock egentligen inte så mycket till textäventyr. Mest handlar det om att gå runt och hitta vissa föremål och interagera med de streckgubbar som springer runt på skärmen. Det blir inte särskilt mycket problemlösande.

Spelet fick både ris och ros när det släpptes. Det tilldelades exempelvis the British Microcomputing Award 1984 för bästa spel och Computer Trade Association Award 1984 för bästa ”leisure program”.

Tidningen Zzap!64 placerade å sin sida spelet på första plats på sin lista över de de mest usla bästsäljande spelen.

ZZap_64_Issue_001_1985_May_0091
Zzap! 64, Maj, 1985
Källor:
https://archive.org/stream/zzap64-magazine-001/ZZap_64_Issue_001_1985_May#page/n91/mode/1up

https://en.wikipedia.org/wiki/Valhalla_(video_game)

http://www.mobygames.com/game/valhalla/adblurbs

http://www.zxspectrumreviews.co.uk/review.aspx?gid=2344&rid=5413

https://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_game#Puzzle-solving

http://www.users.globalnet.co.uk/~jg27paw4/yr05/yr05_88.htm

https://archive.org/stream/sinclair-user-magazine-023/SinclairUser_023_Feb_1984#page/n134/mode/1up

Tringham, Neil Roger (2014) Science Fiction Video Games.  Boca Raton: CRC Press
Kommentera

