Gammalt spel i lyxförpackning

Kant
Bild: GoNorth.wordpress.com

Textäventyret Goblin Towers är skapat av Brian Cotton och den första utgåvan av spelet publicerades av Supersoft till C64 år 1983. Den utgåva av Goblin Towers vi ska titta närmare på idag är emellertid den som släpptes av Classic Quests år 1987Trots omfattande research har jag inte lyckats hitta särdeles mycket information om spelutgivaren Classic Quest, men det mesta tyder på att det egentligen bara är Supersoft som har bytt namn, alternativt skapat en egen underetikett till sitt företag. Det som stödjer den teorin är att Classic Quest har exakt samma adress som Supersoft samt att det på några av spelets dokument, inklusive spelkassetten, fortfarande står Supersoft.

Supersoft var ett brittiskt företag som bildades 1979 och initialt utvecklade spel och programvara till Commodore PET. Affärsidén med Classic Quests verkar dock ha varit att ge ut de textäventyr som Supersoft hade publicerat några år tidigare, men denna gång med mycket snyggare och exklusivare förpackningar samt programmässiga förbättringar  för vart och ett av spelen. Rent estetiskt måste man nog säga att de lyckades. Jämför gärna själv omslaget till Goblin Towers  som syns här ovan med originalomslaget nedan.

Bild: Mocagh.org

Jag tror ingen direkt säger emot mig när jag påstår att originalomslaget är rätt fult. Till skillnad från första utgåvan som bestod av ett vanligt kassettfodral paketerades den nya i en VHS-liknande box som fylldes med lite olika dokument.  Baksidan ser ut så här:

Baksida
Bild: GoNorth.wordpress.com

Inuti hittar vi en folder som är gjord av ett Z-vikt ark av hög kvalitet. Det är en förteckning över de textäventyr som ingår i spelserien Classic Quests. Framsidan ser ut enligt följande:

Folder
Bild: GoNorth.wordpress.com

De spel som det görs reklam för i foldern är Goblin QuestForestlandWitch Hunt, Catacombs och Cornucopia. Sidan med Goblin Towers och Forestland ser ut på följande vis:

Bild: GoNorth.wordpress.com

Under foldern hittar vi ett registreringskort.

kort
Bild: GoNorth.wordpress.com

Ännu längre ner i boxen ligger ett referensformulär.

Sheet
Bild: GoNorth.wordpress.com

Nästa dokument är ännu en folder. Denna är i fint gulspräckligt papper. Foldern omfattar sex sidor och innehåller generella instruktioner för samtliga spel i Classic Quests-serien.

Bild: GoNorth.wordpress.com

En rolig detalj med textäventyren i Classic Quest-serien var att spelboxarna innehöll ett förseglat kuvert med ledtrådar. Om man körde fast i spelet kunde man således sprätta upp kuvertet och förhoppningsvis få lite hjälp på traven för att komma vidare. Om man dock inte behövde ta hjälp av ledtrådarna kunde man posta det oöppnade kuvertet till Classic Quest och få en rabatt på två pund för nästa textäventyr i spelserien man köpte. I mitt exemplar av spelet har dock den tidigare ägaren öppnat kuvertet. Lappen med ledtrådar finns kvar i lådan men kuvertet saknas.

Längst ner i lådan hittar vi slutligen spelkassetten.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Med kassetten i handen är det naturligtvis dags att dra igång spelet. Medan det laddar läser jag in mig på bakgrundshistorian.

Någonstans djupt inne i en stor skog ligger ett gammalt mytomspunnet slott. Det har funnits där i flera århundraden och rykten och legender skvallrar om fantastiska skatter som finns gömda djupt inne i slottets innandömen.

Många är de äventyrare som har försökt att hitta skatterna, men de har alla misslyckats. Åtskilliga äventyrare har försvunnit utan att lämna några spår efter sig och andra har återvänt utan att ens ha lyckats hitta slottet. Det kanske finns ett korn av sanning i legenden som talar om att slottets skatter vaktas av en förskräcklig best.

När spelet startar märker man direkt en skillnad mellan utgåvan från 1983 och den från 1987. Den första versionen från 1983 ser ut så här:

Bild: Myabandonware.com

Jämfört med versionen från 1987 som ser ut så här:

Bild: GoNorth.wordpress.com

Oavsett vilken version man spelar är ett bra tips att försöka behålla den atmosfär och känsla av spänning som både omslaget och bakgrundshistorian från 1987-utgåvan skapar, för när spelet startar inser man att textbeskrivningarna är minst sagt avskalade. Inledningen är dessutom förmodligen den mest klassiska startsekvensen för hela textäventyrsgenren.

You are outside a small cottage, the door is to the north and a path leds NE into the forest.

Låter det bekant? Jo, jag tänkte väl det.

I första utgåvan startar man utanför huset, men i andra utgåvan startar man av någon okänd anledning inne i huset. Andra skillnader är att den senare utgåvan ser lite mer tilltalande ut med blå ram, blå kursiverad text på vit bakgrund och en liten ornamenterad inre brun ram. Dessutom har spelet gjorts väsentligt mer användarvänligt genom att några extra funktioner lagts till. I versionen från Classic Quest finns exempelvis en möjlighet att programmera makron för tangenterna F1, F3, F5 och F7. Man kan också välja om man vill spara sitt spel på kassett, diskett eller ram.

Recension av Goblin Towers

2016-06-16

Efter några dagars spelande lyckas jag till slut klara av hela den andra utgåvan av Goblin Towers. Det är med en lätt besvikelse som jag noterar att den andra utgåvan, likt den första, saknar ett ordentligt slut. Det enda beviset på att man har klarat spelet är att man uppnår spelets maxpoäng på 160 poäng och tilldelas titeln Dungeon Master. Något av ett antiklimax med andra ord.

Atmosfär: 2

Den atmosfär som omger spelet skapas till störst del av bilden på spelomslaget och beskrivningen på dess baksida. I själva spelet är  platsbeskrivningarna rejält återhållsamma och avskalade. Bakgrundshistorian utgöras av standardformulär 1A, det vill säga ett rykte om att det finns ett slott med skatter någonstans djupt inne i en skog. Ditt äventyr blir med andra ord att hitta så många skatter som möjligt och föra tillbaka dem till den stuga som du börjar i. Trots de spartanska beskrivningarna tycker jag ändå att spelet lyckas skapa någon form av äventyrlig känsla. En bidragande faktor är layouten med en ornamenterad ram och blå kursiv text på en ljus bakgrund.

Detaljrikedom: 2

Goblin Towers har en låg detaljgrad. Det går i princip bara att undersöka de föremål som är av betydelse för att föra spelet framåt.

Texttolk: 3

Texttolken är helt ok. Den reagerar på ordens sex första bokstäver och förstår de flesta ord som man kan förvänta sig. Den klarar också av mer komplexa meningar som exempelvis ”put the red apple in the bucket”.   

Logik: 3

Goblin Towers är ett relativt enkelt spel. De utmaningar man ställs inför är relativt få och även ganska enkla. Lösningarna är dock logiska vilket är ett stort plus.  

Spelglädje: 3

I sin enkelhet är dock Goblin Towers ett helt ok spel. Om man vill ha lite tidsfördriv och spela sig igenom ett helt textäventyr utan att bli allt för frustrerad är detta spel ett bra val.

Medelbetyg: 2.6

 

Källor:
http://www.cpc-power.com/index.php?page=detail&num=2990

http://www.mobygames.com/game/goblin-towers/

http://www.syntax2000.co.uk/issues/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Supersoft
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s