Det bokbaserade textäventyret med talsyntes

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Även om det första spelet som Domark gav ut var ett textäventyr – Eureka! så består deras spelkatalog mestadels av andra typer av spel. En av spelföretagets affärsidéer var att skapa spel under licens. Exempelvis gav de under åttiotalet ut Trivial PursuitFriday the 13th, Star Wars och James Bond in the living Daylights. Ett licensproducerat textäventyr som gavs ut år 1987 var dock Jeffrey Archer: Not A Penny More, not a Penny Less – The Computer Game. Det baseras på en roman från 1976 som var skriven av Jeffrey Archer. Han var en brittisk parlamentsledamot under åren 1969-1974 som drog sig tillbaka från politiken efter att ha blivit indragen i en ekonomisk skandal som nästan slutade med att han blev bankrutt. Istället för politiken sadlade han om till författare och blev så småningom en av Storbritanniens mest framgångsrika författare. Den första roman han skrev baserades löst på den ekonomiska skandal han själv varit en del av. Berättelsen handlar om Stephen Bradley som har blivit lurad av en bedragare vid namn Metcalfe att investera en stor del av sina tillgångar i ett företag som sedan går i konkurs. Bradley bestämmer sig för att hämnas och får så småningom kontakt med tre andra affärsmän som också har blivit lurade av Metcalfe. Eftersom inte rättsväsendet förmår att hjälpa dem bestämmer de sig för att tillsammans försöka lura tillbaka sina pengar av Metcalfe.

Låter det inte som ett spännande upplägg för ett textäventyr? Det tyckte i alla fall uppenbarligen Domark och gav de brittiska spelutvecklarna Imagitec Design i uppdrag att skapa spelet.

Textäventyret är förpackat i en fin box vars baksida består av en säljtext, en bild på Jeffrey Archer och några spelbilder från versionen till Atari ST.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Säljtexten förtäljer oss bland annat att vi äntligen ska få spela ett äventyrsspel som vi förstår, oavsett om vi är erfarna spelare eller noviser. Dessutom garanterar de att spelet är helt fritt från ”goblins”! Riktigt spännande blir det emellertid i nästa mening där vi informeras om att textäventyret inte bara innehåller text och bilder utan också talsyntes!

Inuti i boxen hittar vi boken i pocketutgåva.

Bild: GoNorth.wordpress.com

 Bokens baksida ser ut på följande sätt:

Bild: GoNorth.wordpress.com

I boxen ska det även finnas ett blått blad med instruktioner. Dessvärre saknas det i mitt exemplar, men det ser ut enligt följande:

Bild: Mocagh.org

Längst ner hittar vi kassetten vilket innebär att det är hög tid för att testa spelet.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Laddningen drar igång och redan efter två minuter dyker omslagsbilden upp på skärmen samtidigt som ramen flimrar med röda och svarta ränder.

Bild: GB64.com

Efter fyra minuter har spelet laddat färdigt och en lång svart inledningstext rullar så fort över skärmen att jag inte hinner läsa den. Strax därefter ritas en bild upp på skärmens överkant samtidigt som talsyntesen läser upp den första meningen i rumsbeskrivningen, som syn på skärmens nedre del. Det är tur att det även finns text för det är inte direkt lätt att urskilja vad det är den grötiga elektroniska rösten läser för något.

Bild: Myabandonware.com

Om jag ska vara elak vågar jag nog påstå att inte heller grafiken bidrar till att göra saker och ting klarare. Hur som helst, texten förklarar att det jag ser på skärmen är mitt tjänsterum i Magdalen College i Oxford. Van från tidigare textäventyr inleder jag med att undersöka sakerna i rummet och startar därför med att skriva in ”examine desk”. Något förvånad får jag till svar: ”I beg your pardon, old bean!”.

Ganska snabbt inser jag att det inte bara är talsyntesen som skiljer detta spel från andra textäventyr, utan att hela upplägget är lite annorlunda. Exempelvis går det inte, att som i konventionella textäventyr, skriva in väderstreck och gå runt i världen hur man vill. Textäventyret är istället, likt boken, väldigt linjärt och man ställs inför olika problem och utmaningar att lösa i takt med att historien utvecklas. Du får med andra ord inte gå vidare förrän rummets utmaningar är lösta. Vid vissa tillfällen kan du dock byta plats genom att exempelvis skriva ”examine John” trots att han inte finns i rummet. Kommandot gör så att du helt sonika flyttas till honom. Trots att problemen måste lösas i en viss ordning är det fortfarande möjligt att glömma vissa saker, vilket kan få katastrofala följder. Det går nämligen inte att backa om man har glömt att göra något tidigare i spelet, utan då blir man helt enkelt tvungen att börja om från början igen, alternativt ladda en eventuell sparning. Att läsa romanen innan, eller samtidigt som man spelar boken är i princip ett måste.

I ärlighetens namn är texttolken inget vidare. Den är extremt kinkig och känslig gällande hur man skriver sina kommandon och emellanåt häpnar man åt att den faktiskt inte kan förstå vad man menar.

Hur som helst, någon gång i framtiden, när jag har lite mer tid ska jag nog ta och läsa boken och se om jag kan även ta mig igenom spelet. Vem vet, det kanske till och med räcker att se den två delar långa tv-serien som kom år 1990?

Källor:
http://www.pcmuseum.ca/details.asp?id=40602&type=software

http://www.gamebase64.com/oldsite/gameofweek/34/gotw_notapennymore.htm

https://archive.org/stream/zzap64-magazine-034/ZZap_64_Issue_034_1988_Feb#page/n41/mode/1up

http://www.mobygames.com/game/jeffrey-archer-not-a-penny-more-not-a-penny-less-the-computer-ga/

http://archive.org/stream/cvg-magazine-076/CVG_076_Feb_1988#page/n106/mode/1up

http://archive.org/stream/thegamesmachine-magazine-02/TheGamesMachine_02#page/n78/mode/1up
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s