Trilogin med självritande karta

En stort del av textäventyrsspelandet är själva kartritandet. En del ser detta som den primära tjusningen med att spela textäventyr, andra ser det som ett nödvändigt ont för att överhuvudtaget ha en chans att kunna lösa spelen. Mot bakgrund av detta ska vi idag titta närmare på The Ket Trilogy av Incentive Software eftersom de gjorde en banbrytande innovation när de publicerade denna trilogi till Commodore 64De inkluderade nämligen en automatisk kartritarfunktion i spelen!

Incentive Software var ett brittiskt spelföretag som totalt publicerade åtta textäventyr. Endast fem av dem släpptes dock till Commodore 64. Företaget ligger också bakom The Graphic Adventure Creator, ett verktyg för att kunna göra egna textäventyr.

Det första textäventyret från Incentive Software släpptes till Spectrum år 1983. Det hette Mountains of Ket och var skrivet av Richard McCormack, som var en inbiten rollspelare besatt av Dungeons and Dragons. Detta intresse för rollspel avspeglar sig tydligt i textäventyret genom att man som spelare styr en karaktär som har tilldelats värden för egenskaper som förmåga, energi och tur. Det finns också ett simpelt ekonomiskt system inkluderat i spelet så att man kan köpa och sälja saker samt ett stridssystem.

Mountain of Ket blev väl mottaget hos spelarna och fick snart två uppföljare: Temple of Vran och The Final Mission. Commodore 64-entusiasterna fick emellertid vänta ända tills 1987 innan de fick sätta tänderna i spelen. Det råder dock en del förvirring angående publiceringsåret. Flera databaser på internet anger nämligen att textäventyren släpptes som en trilogi till C64 år 1985. Detta årtal stämmer även med det årtal som anges på baksidan av den kassettversion som jag har i min samling.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Det finns dock anledning att anta att detta inte stämmer! De efterforskningar som jag har gjort tyder snarare på att The Ket Trilogy till Commodore 64 kom 1987. De stöd som finns för detta är först och främst att år 1987 är angivet på spelkassetten.

Bild: Retrogames.co.uk
Bild: Retrogames.co.uk

Andra bevis är att datortidningen ZZAP!64 gjorde en förhandstitt på spelet i sitt maj-nummer år 1987 och att datortidningen Commodore User recenserade spelet samma år och månad. Slutsatsen är med andra ord att trilogin kom till C64 först år 1987.

På ett sätt kanske det faktiskt var värt för C64-användarna att vänta några år på spelen. Incentive Software paketerade nämligen alla tre spelen i en trilogi kallad The Ket Trilogy. De passade också på att fräscha upp dem. När de hade släppts till Spectrum var de rena textäventyr. Nu lade man till en kartritarfunktion på den övre halvan av skärmen vilket innebär att världen grafiskt ritas upp i takt med att man utforskar den. Detta är i mina ögon ett enormt lyft för spelet.   

Bild: Gamebase64.com

Speldags! Vi börjar med att hugga in på Mountains of Ket. Som för de flesta textäventyr från den här tiden ges själva bakgrundsinformationen i den tillhörande dokumentationen och inte i själva spelet. Hur som helst så får vi veta att spelet utspelar sig i Ket, en krigsdrabbad värld där magi och förödelse hör till vardagen. Spelaren antar rollen som en person som är felaktigt anklagad för att ha begått ett mord. Kets härskare har dock givit spelaren en chans att rentvå sig från anklagelserna genom att ge sig ut på ett farligt uppdrag, en resa lång bakom Kets berg, för att lönnmörda kung Vran och dennes översteprästinna Delphia som misstänks ligga bakom attacker mot Ket. För att vi inte ska kunna fly har Kets härskare givit oss ett implantat i vår nacke i form av lönnmördarinsekten Edgar. Han blir alltså vår följeslagare (och rådgivare) under hela spelet och om vi kommer att försöka avvika från vårt uppdrag kommer han skoningslöst att döda oss.

Bild: Gamebase64.com

När spelet startar befinner vi oss i byn Ket och måste förse oss med den utrustning som kan behövas för vårt uppdrag. Detta sker genom att interagera med byborna. Efter att ha vandrat runt och utforskat staden ett tag har jag slutligen lyckats med att köpa en häst och lite annan utrustning, och det bär nu av mot bergen. Ganska snabbt inser jag att spelets stridssystem är ganska slumpmässigt och att det bästa nog är att försöka undvika strid i största möjliga mån.

Bild: Gamebase64.com

Textäventyr nummer två i spelserien är Temple of Vran. Det tar vid där Mountain of Ket slutar, nämligen när man har tagit sig till andra sidan bergen. Nu är det dags att ge sig in i templet och försöka döde översteprästinnan Delphia.

Bild: Gamebase64.com

I trilogins avslutande del, Final Mission, är det hög tid att försöka uppfylla uppdragets primära mål. Att hitta och döda  kung Vran.

Sammanfattningsvis omfattar The Ket Trilogy tre riktigt trevliga textäventyr. Visst finns det en hel del saker att störa sig på, men på ett övergripande plan ger de helt klart en angenäm spelupplevelse. Texttolken är en relativt simpel två-ordstolk som visserligen kan bidra till en del frustration men som ändå fyller den funktion som den ska.

Källor: 

http://www.gamebase64.com/oldsite/gameofweek/26/gotw_kettrilogy.htm

http://www.retrogamer.net/profiles/company/incentive-software/

http://archive.worldofdragon.org/index.php?title=The_Ket_Trilogy

http://www.crashonline.org.uk/16/andrew.htm
Christie, Thomas A. The Spectrum of Adventure. A Brief History of Interactive Fiction on the Sinclair ZX Spectrum. Milton Keynes: Extremis publishing.


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s