Det strategiska textäventyret

Efter att ha vunnit ett statligt lotteri på planeten Contra har du fått äran att bli nedsövd i 500 år medan dina hjärna är uppkopplad mot planetens datasystem. Datasystemet styr bland Contras transport- och vädersystem och är helt automatiserat. Din hjärna fungerar som en reservfunktion ifall något skulle gå snett.

Bild: Wikimedia.org

Dessvärre verkar det som att gått snett är precis vad det har gjort för plötsligt väcks du upp från ditt nedsövda tillstånd till följd av flera allvarliga felmeddelanden. En oväntad jordbävning har ställt till med stor skada vilket leder till att några av datorerna har slutat fungera medan andra är rejält instabila. Planetens invånare tror emellertid att det är du, i rollen som den nedsövda reservfunktionen, som har vaknat, blivit galen och skadar planeten av ren illvilja. Det gjorde nämligen den man som var nedsövd innan dig. Människorna har därför skickat ut en patrull vars uppdrag är att nå fram till dig, koppla bort din hjärna från systemet, döda dig och ersätta dig med en klon.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Om du vill fortsätta leva är det med andra ord av yttersta vikt att du, med hjälp av din hjärna som fortfarande är uppkopplad mot datasystemet, hinner reparera planetens skador och återställa systemet till dess ursprungliga skick. Helst innan dödspatrullen kommer fram. Till din hjälp har du sex robotar som du kan ge order. Varje robot har sina egna unika egenskaper.

Bild: Gonorth.wordpress.com
Bild: Gonorth.wordpress.com

Iris är en robot som kan se och ger dig därför visuella beskrivningar av de platser som du skickar den till.

Waldo är en industrirobot som är bra på att flytta och manipulera objekt. Waldo kan inte se men bildar sig en uppfattning om omgivningen genom ekolokalisering och beröring.

Sensa är en robot som är utrustad med olika typer av sensorer och kan därför exempelvis känna av vibrationer.

Auda navigerar och upplever sin omgivning med sin hörsel.

Poet kan diagnostisera föremål genom beröring.

Den sjätte och sista roboten är Whiz. Den kan koppla upp sig mot informationsdatabaser och kan på så sätt skaffa viktig information.

Det är alltså dessa sex robotar som du förfogar över och varje robot beskriver rummen utifrån sina individuella förutsättningar när du skickar in dem där. Auda kommer exempelvis inte kunna se någonting i rummet men däremot höra om det förekommer några ljud därinne, medan Iris kan ge en perfekt beskrivning av hur rummet ser ut men istället kommer att missa eventuella ljud. För att lösa spelets olika problem är det inte ovanligt att två, ibland fler, robotar måste samarbeta.

Detta är upplägget till Infocoms textäventyr Suspended som släpptes år 1983 till Commodore 64. Till skillnad från de flesta andra textäventyr finns det i detta spel inget större behov av att rita sin egen karta eftersom spelförpackningen innehåller en glättig plansch med en ritning över det underjordiska komplexet.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Eftersom planschen var för stor att scanna i sin helhet har jag delat upp den i två bilder.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Istället för kartritandet är den stora utmaningen att hålla reda på vilken robot som är i vilket rum. Det är här planschen kommer in i bilden. Till sin hjälp har man en rund markör för varje robot och dessa placerar man ut på kartan. I det exemplar som jag har i min samling är markörerna obrutna.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Vem är då hjärnan bakom detta minst sagt annorlunda upplägg för ett textäventyr?

Svaret är Michael Berlyn. Från början var han en science fiction-författare som skrev två romaner år 1979. Hans andra bok, The Integrated Man, är värd att nämna i samband med spelet Suspended.

Bild: Cs.stanford.edu

Det är nämligen uppenbart att han byggt vidare på vissa idéer från boken när han skapade textäventyret. Romanen handlar om en framtid där ett företag opererar in ett datachip i sina anställdas hjärnor i syfte att snabbt kunna programmera dem med den kunskap som de behöver för att kunna utföra sitt jobb.

För de pengar som Michael Berlyn tjänade när han år 1979 leverade sina manus till bokförlaget köpte han en Apple II. Tanken var att han skulle använda datorn för att skriva sin tredje bok. Han insåg emellertid ganska fort att den inte var något vidare att skriva långa romaner på. Istället använde han datorn till att spela spel och fick snabbt upp ögonen för textäventyr. Även om han fann dem mycket underhållande, särskilt  Colossal Cave, störde han sig på spelens låga litterära kvalitet. Det dröjde inte länge innan han var igång med att skapa sina egna textäventyr och i samband med det bildade han, tillsammans med sin fru Muffy, företaget Sentient Software. År 1981 gav företaget ut textäventyren Oo-Topos och Cyborg till Apple II. Cyborg släpptes till C64 året därefter men det dröjde  ända till 1986 innan Oo-Topos kom till C64 och då var det en uppfräschad grafisk version som gavs ut av Polarware.

Även i Cyborg syns fragment av tankegods som Michael kom att utveckla vidare i Suspended. Cyborg spelar man nämligen som ett mänskligt medvetande utan kropp som måste kommunicera med cyborgens kroppsliga skal.

År 1982 fick Michael ett jobberbjudande av Marc Blank på Infocom. Marc var vid tiden i full gång med att skapa det ambitiösa textäventyret DeadlineHan ville dock höja den litterära nivån på Infocoms textäventyr ytterligare och såg därför en enorm potential i att rekrytera Michael Berlyn – en utgiven författare. Sagt och gjort, Michael hoppade på skutan och var snart igång med att skriva sitt första Infocom-spel. Resultatet blev dock inte riktigt vad kollegorna på Infocom hade väntat sig. Trots att Suspended var det första Infocom-spelet som var skrivet av en utgiven författare är det samtidigt det minst litterära textäventyret. Det är snarare ett textbaserat strategispel än ett fullödigt textäventyr.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Textäventyret togs emot väl av både spelrecensenter och spelare. Sett över alla plattformar såldes, enligt Infocoms egna siffror, 99 956 exemplar av Suspended. Spelet är emellertid rejält svårt. Det finns tre svårighetsgrader att välja på: advanced, harder och expert, men till och med den enklaste nivån är extremt utmanande. Spelets poängssystem skiljer sig från andra Infocom-spel. I Suspended får man inga poäng genom att uppnå mål utan istället räknas antalet olyckor på planetens yta som man lyckas avstyra.

Bild: Ebay.com
Bild: Ebay.com

Som ni sett ovan har jag Commodore-utgåvan av spelet i min samling. Den allra första och mest eftertraktade utgåvan av Suspended består emellertid av en box med en mask på framsidan. Textäventyret var det andra spelet från Infocom som innehöll feelies. I de första utgåvorna var varje feelie ett enskilt föremål eller dokument men i  de senare Commodore-utgåvorna var alla textdokument samlade i instruktionsboken.

Bild: Gallery.guetech.org
Källor:

http://www.filfre.net/2013/03/suspended/

http://www.filfre.net/2012/04/sentient-software/

http://www.infocom-if.org/authors/berlyn.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Suspended

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Berlyn

http://www.sega-16.com/2006/08/interview-mike-berlyn/

http://www.giantbomb.com/suspended/3030-3134/
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s