Den lömska marknadsföringskampanjen

TitelI april 1986 avslöjade tidningen Computer & Video Games att det ryktades om att spelstudion Adventure Soft hade skrivit på ett kontrakt som gav dem licens att producera textäventyr baserade på Sci-Fi författaren Isaac Asimovs romaner. Spelen skulle ingå i en spelserie med den långa titeln Isaac Asimov’s Science Fiction Magazine Presents. Det första spelet i serien var Kayleth och märkligt nog var det inte alls inte alls baserat på något verk av Isaac Asimov. Istället var det en historia som var helt påhittad av spelutvecklaren Stefan Ufnowski. Adventure Soft lovade dock att nästa textäventyr i spelserien skulle bygga på någon av Isaac Asimovs berättelser. Detta löfte infriades emellertid aldrig eftersom det inte gavs ut några fler textäventyr än Kayleth i denna spelserie. Även om det hade givits ut några fler spel i serien är det högst tveksamt om de hade baserats på några av Isaac Asimovs verk. Namnet på spelserien var nämligen en mycket smart och lömsk marknadsföringskampanj iscensatt av Adventure Soft. Isaac Asimov’s Science Fiction Magazine är nämligen en tidning innehållandes sci-fi-noveller skrivna av en rad olika författare, dock inte av Isaac Asimov. Hans roll i tidningen, förutom att ”låna” ut sitt namn till den, var begränsad till att skriva redaktionstexter samt att svara på läsarbrev. Den licens som Adventure Soft fått gällde därför sannolikt inte Asimovs verk, utan endast användandet av namnet på tidningen och på sin höjd noveller av andra författare publicerade i tidningen. En liten rolig detalj är att man har lyckats stava Asimovs namn fel på baksidan av spelet.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Stefan Ufnowski lyckades dock på egen hand plita ihop en helt ok bakgrundshistoria. Textäventyret handlar om Zyroneans, en art varelser som lever i en fredlig och högteknologisk civilisation på planeten Zyron, fram till den dag då den elake Kayleth och hans androider belägrar planeten och förslavar folket. Kayleth är ute efter chromazin, en sällsynt mineral som finns i små kvantiteter på planeten. Du, en av invånarna på planeten, har dock hittills lyckats hålla dig gömd för Kayleth och hans androider och försöker att komma på ett tillvägagångssätt att störta honom och befria planeten.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Visst låter det spännande? Nu kör vi, dags att ladda kassetten! Laddningen drar igång med färgflimrande ram och texten Kayleth i vitt mot en mörkgrå bakgrund.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Under tiden som spelet laddar hinner jag titta lite i instruktionerna och roas av en text som försäkrar mig om att de utmaningar och problem som jag kommer att mötas av är logiska till skillnad från hur de är i många andra textäventyr. I lätt raljerande ton får jag förklarat för mig att jag i Kayleth garanterat inte kommer att mötas av horder av svartalver, troll eller andra ologiska karaktärer som tvingar mig att utföra obskyra uppgifter för att blidka dem. Exempelvis kommer jag inte att behöva ”wave the ham on rye in one hand while constructing a kitchen sink with the other in order to open a door!”.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Efter tre minuter har spelet laddat klart och både ramen och bakgrundsfärgen ändras nu till svart samtidigt som texten blir grön. Jag möts av den något ovanliga frågan om jag vill ha en ”sneak preview” innan jag börjar spela textäventyret. Eftersom det kan vara intressant att få en liten skymt av vad som väntar så tackar jag ja.

Förhandsvisningen innebär att jag får se sju olika bilder med tillhörande platsbeskrivningar. Tre av bilderna är animerade. Det ser helt klart spännande ut! När den lilla rundturen är över får jag veta att endast de allra bästa äventyrarna får möta Kayleth.

Bild: MobyGames.com

Spelet startar med att jag – spelets huvudperson – vaknar. Det kanske inte låter särskilt dramatiskt men problemet är att jag ligger fastpänd på ett transportband som i rask takt för mig närmare en gigantisk metallklo som stängs och öppnas i en oroande takt. Med all sannolikhet kommer den att klyva min kropp i två delar om jag inte gör någonting fort. För att ytterligare öka på spänningen får jag även se en animerad bild på transportbandet och metallklon. Ett ytterligare problem är att jag lider av total minnesförlust. Jag har därför ingen aning om vem jag är eller hur jag har hamnat här. En central del i textäventyret är därför söka svaren på dessa frågor.

Fullt ös från start med andra ord. Efter att ha testat diverse olika kommandon lyckas jag till slut frigöra mig själv och hoppa ner från transportbandet. Min glädje över att ha räddats undan metallklon varar dock inte slå länge för nu ljuder ett alarm i byggnaden och en likvidationsvaktandroid dyker upp och jagar mig. Med androiden i hasorna rusar jag runt i de få rum jag har tillgång till samtidigt som jag försöker komma på något sätt att döda den på.

Bild: MobyGames.com

Jag tänker inte avslöja mer om textäventyret, men konstaterar att det helt klart är värt att spela om ni inte har redan har gjort det. Texttolken är betydligt bättre än många andra textolkar i C64-spel men samtidigt ljusår sämre än exempelvis Infocoms. Det som stör mig lite grann är dock att spelet är väldigt segt när man ska skriva in sina kommandon. Om man skriver för fort missar den att registrera en del bokstäver så man får verkligen anstränga sig att skriva långsamt vilket är lite frustrerandet. En positiv sak med spelet är emellertid grafiken och animeringarna. De bidrar verkligen till att bygga upp atmosfären i spelet. I syfte att spara minne är fler av bilderna speglade på ett smart sätt så att de blir symmetriska. Det är dock inget man tänker på vid en första anblick.

Så, vad väntar ni på? Ladda nu in Kayleth i er C64 och bilda er en egen uppfattning om spelet.

GoNorth.wordpress.com
GoNorth.wordpress.com
Källor:
http://www.zzap64.co.uk/cgi-bin/displaypage.pl?issue=022&page=044&magazine=zzap

https://archive.org/stream/cvg-magazine-057/CVG_057_Jul_1986#page/n76/mode/1up

https://en.wikipedia.org/wiki/Asimov%27s_Science_Fiction

https://archive.org/stream/Computer_Gamer_Issue_22_1987-01_Argus_Press_GB#page/n27/mode/1up

http://www.gamebase64.com/oldsite/gameofweek/22/gotw_kayleth.htm

http://www.ysrnry.co.uk/articles/kayleth.htm

http://solutionarchive.com/game/id,625/Kayleth.html
Kommentera

