Textäventyret som släpptes år 2016

 

Det hör inte direkt till vanligheterna att det släpps nya textäventyr till Commodore 64 och därför känns det extra roligt att idag få titta närmare på ett som släpptes i år. Spelet, som heter The Camp: Caravan Edition, är utvecklat av TUGCS (The United German Commodore Service) och utgivet av det tyska spelföretaget Protovision. Den utgåva som jag har i min samling är den limiterade boxade utgåvan på engelska. Innan vi lägger den under lupp ska vi dock fördjupa oss lite i hur detta spel kom till.

Det är i november 2014 som Mac i TUGCS börjar att planera det spel som kommer att bli ett tyskt textäventyr vid namn Das Camp. Mac har en lång erfarenhet av att arrangera  tyska scoutläger och hans idé är att skapa ett spel som är en satir på klassiska textäventyr och där handlingen utspelar sig på ett sommarläger. I syfte att göra spelet ännu mer intressant bestämmer han sig även för att spelet ska vara inspirerat av filmer i ”Found footage”-genren, det vill säga filmer som delvis är presenterade som om det vore upphittade film- eller videoinspelningar. Tänk typ The Blair Witch Project. Även denna flirt görs emellertid med en stor portion satir och i spelets inledning får vi veta att bakgrunden till spelet är ett upphittat gammalt tidningsarkiv som beskriver olika scoutläger. Eftersom dessa källor dessvärre är både fragmentariska och inkonsistenta så ska vi genom textäventyret får en mer genuin känsla av hur det faktiskt kan vara på ett tyskt scoutläger.

TUGCS skapar spelet med hjälp av programmet D-42 Adventure System som är utvecklat av Out of Order Softworks. I början av augusti år 2015 förhandsvisar TUCGS Das Camp på spelmässan Gamescom i Cologne och några veckor senare skickar Mac in den dåvarande versionen av textäventyret till en tävling för nyproducerade C64-spel, Forum 64 Game Competition. Temat för tävlingen är äventyrsspel. Några dagar senare släpps spelet officiellt på DORECO (Dortmunder Retro Computer Meeting) och efter efter ytterligare några veckor avgörs tävlingen. Das Camp kommer på femte plats av sex bidrag. Vinner gör Caren and the Tangled Tentacles.

Bild: Protovision-online.com
Bild: Protovision-online.com

I väntan på tävlingsresultatet har TUGCS börjat arbeta med en förbättrad och utvidgad engelsk (och tysk) version av spelet,  The Camp: Caravan Edition som år 2016 ges ut av spelföretaget Protovision.  

När spelet anländer i min brevlåda blir jag dock lite förvånad. Paketet visar tydliga spår av att ha blivit öppnat och är återförslutet med klisterremsor som har texten ”Kontrollerat av Tullverket”. Jag öppnar kartongen och möts av spelet som är lyxigt förpackat i ett VHS-liknande fodral. Baksidan ser ut enligt följande:

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

När jag öppnar fodralet möts jag av följande lapp överst:

Bild: GoNorth.wordpress.com

När jag börjar inspektera vad som finns i spelet börjar bitarna falla på plats, och jag kan inte låta bli att skratta högt. Jag kan verkligen se framför mig hur tullinspektören, som av någon anledning bestämt sig för att inspektera just detta spel, öppnar fodralet och blir alldeles till sig i byxan i tron att han har gjort ett strålande tillslag. I den oskyldiga spelboxen återfinns nämligen både torkade växtdelar och ett misstänkt foliepaket som i sin tur innehåller en svart klump.

Tullarens upphetsning förvandlas dock snart till en djup besvikelse. TUGCS och Protovision har nämligen i bästa Infocom-manér (och med en rejäl glimt satir) fyllt spelboxen med ”feelies” av olika slag. De torkade växtdelarna är nämligen en påse med pepparmint-te och den svarta klumpen i folie är en grillbricket.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Längre ner i boxen hittas något som ser ut som ett klistermärke men som vid en närmare anblick endast verkar vara ett kort.

 

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

TUGCS och Protovison har ocksa lagt i ett lägerfanzine, som förutom spelinstruktioner, innehåller diverse lägerinformation, lägerhistorier, svartvita fotostatkopierade bilder samt allsångstexter och lekar.

framsidaBaksidan av den lilla 18-sidiga tidningen ser ut så här:

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Detta är dock långt ifrån alla ”feelies”. Vi gräver vidare i boxen och hittar ett specialgjort ölunderlägg.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Avslutningsvis hittar vi en toalettpappersbit med grönt tryck på samt en diskett med nedklottrat fodral.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Disketten åker in i min 1541-II diskettstation och jag laddar spelet. Det första jag möts av är ett animerat Protovision-intro med en kort musiksnutt. Därefter följer ett TGCS-intro som även det har ett kortare musikinslag. När detta är över kommer en spelbild i fullskärm, och i ärlighetens namn är det lite svår att att förstå vad den egentligen föreställer. En ganska lång och trevlig låt spelas dock och längst ner på skärmen rullar en scrolltext med lite bakgrundsinformation om spelet.

Bild: Protovision-online.com
Bild: Protovision-online.com

Jag trycker på mellanslagstangenten och spelet laddar en stund innan det är dags att byta sida på disketten. Plötsligt startar spelet och en skönt kuslig stämning infinner sig direkt. På skärmen syns ett mörkt rum med ett fönster som det faller in en svag strimma ljus genom. Samtidigt hör jag mina egna pulsslag genom tevens högtalare. Effektfullt värre. En grön text scrollar upp under bilden och förklarar att jag precis har vaknat upp i ett mörkt rum med en förfärlig huvudvärk. Jag har ont i kroppen vilket förmodligen beror på att jag har legat en längre tid på det hårda golvet. Var är jag, och hur har jag hamnat här?

När jag trycker på joystickknappen dyker en meny upp där jag kan välja olika kommandon som exempelvis ”open”, ”turn on”, ”examine”, ”pick up”, ”combine etc”. Det går också att välja vilket håll jag vill gå åt. Med andra ord har spelet ingen texttolk utan är helt menystyrt. När jag väljer ”look” dyker en längre välskriven och stämningsfull beskrivning upp av rummet och situationen. Hela tiden fortsätter jag att höra ljudet av mitt bankande hjärta.

Bild: Protovision-online.de
Bild: Protovision-online.de

Jag öppnar dörren och kliver ut utanför stugan. Ljudet av mitt hjärta byts nu ut mot en vinande vind som rasslar i träden. Även bilden byts ut när jag byter plats och grafiken påminner mycket om bilderna i Magnetic Scrolls textäventyr, exempelvis i The Pawn och  Guild of Thieves.

Spelet är fyllt av sjuk humor och referenser till andra C64-spel och föråldrad populärkultur. Om man exempelvis går tillbaka in i stugan som man nyss vaknade i så möts man av en förtjusande ung tjej i cowboyhatt som inte ser helt olik de brudar som fanns i strippoker-spelen på åttiotalet samtidigt som hon utbrister en referens till ett annat välkänt C64-spel, nämligen ”Oh! Another visitor! Stay for a while. Stay forever!” Hela händelsen ackompanjeras även av en liten glad trudelutt. Jag  skrattar glatt och känner mig lite nostalgisk när jag lämnar stugan och börjar utforska de närliggande områdena.

Bild: Protovision.itch.io
Bild: Protovision.itch.io

Nej, vet ni vad? Det här spelet verkar ju faktiskt riktigt lovande så jag har inte tid med er längre. Nu vill jag börja spela det här textäventyret på allvar. Vi syns dock snart igen och tittar närmare på något annat spännande textäventyr. Hej så länge!

 

 

 

 

 

Källor:

http://www.tugcs.de/html/c64-games.html

http://www.protovision-online.com/games/das_camp.php?language=en

https://www.forum64.de/index.php?thread/62896-f64gc-2015-die-games-der-competition/

http://csdb.dk/event/?id=2307

https://protovision.itch.io/the-camp
Kommentera

