Semestra i ett textäventyr!

En stor del av de textäventyr som publicerades under åttiotalet utspelade sig antingen i någon form av fantasy-värld (där ofta skattjakt var en central del), i rymden, framtiden eller så var det någon form av detektivhistoria med ett kriminalfall som skulle lösas. Ibland kombinerades dessa element med varandra.

År 1984 bröt emellertid två brittiska spelutvecklare, Trevor Lever och Peter Jones, lite ny mark genom att ge sig på ett för textäventyren tidigare outforskat ämne: Storbritanniens överklass. Resultatet blev Hampstead, ett textäventyr som fullkomligt dryper av satir och där spelarens mål är att under det brittiska åttiotalets Thatcher-era klättra på den sociala stegen och försöka bli en del av den brittiska överklassen. Alla medel är tillåtna för att nå ditt mål: ljug, stjäl och manipulera människor så länge det tar dig framåt. Hampstead publicerades av Melbourne House och sålde riktigt bra. Inte minst med tanke på att det var utvecklat med The Quill, ett program som vem som helst kunde skapa sina egna textäventyr med. Lever och Jones gjorde dock vissa modifieringar.

Bild: Mobygames.com
Bild: Mobygames.com

Nu är det dock varken Hampstead eller The Quill som vi ska titta närmare på idag, dessa program får jag avhandla i någon kommande artikel. Istället ska vi lägga textäventyret Terrormolinos under lupp. Den framgång som Trevor Lever och Peter Jones hade haft med Hampstead ledde nämligen till att de, med hjälp av The Quill, skapade fler satiriska textäventyr som tog sikte på olika kulturella fenomen. Resultaten blev en löst sammansatt trilogi som bestod av spelen HampsteadTerrormolinos och Dodgy Geezers. 

Det andra spelet i trilogin, Terrormolinos, publicerades år 1985 och baseras på samma idé som Lasse Åberg hade haft några år tidigare när han skrev och regisserade filmen Sällskapsresan, nämligen att med en stor dos igenkänningshumor rikta fokus mot alla de egendomligheter som förekommer vid charterresor. Medan Lasse Åbergs film utspelar sig i den fiktiva semesterorten Nuevo Estocolmo på Gran Canaria utspelat sig Lever och Jones spel på Terrormolinos, en uppenbar ordlek med den spanska semesterorten Torremolinos.

Så vad väntar vi på? Dags att packa vår väska och ge oss av på två veckors härlig charterresa!

Bild: GoNorth.wordpress.com

Baksidan av spelet lockar med att vi ska få kliva in i vykortens piffiga värld. Uppdraget är tvådelat. Förutom att vi måste överleva en två veckor lång charterresa måste vi även ta minst tio lyckade semesterbilder för att kunna bevisa för våra nära och kära där hemma hur fantastiskt vi har haft det på vår semester. Baksidan ger också en varning. Varje gång vi misslyckas i spelet kommer detta att förevigas med en bild på skärmen med hjälp av det unika och patenterade grafiska systemet SAUCIVISION, som är utvecklat speciellt för spelet.

Ok, utmaningen är antagen. Dags att ladda kassetten!

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Laddningen drar igång med laddningsprogrammet PAVLODA. En gul text mot mörkblå bakgrund ger mig information om laddningen. En flimrande ram innebär att spelet laddar data, en svart ram betyder att programmet söker och om ramen blir vit så måste jag spola tillbaka bandet en liten bit. Lyckligtvis slipper jag uppleva en vit ram.

På kassetten står det att programmet PAVLODA gör att spelet laddas sex gånger snabbare än normal hastighet. Eftersom det tar 3,5 minuter att ladda spelet innebär detta ett en ”normal” hastighet enligt Melbourne House är 21 minuter. Det känns som att de nog har överdrivit en aning.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

När spelet äntligen startar möts jag av svart text mot gul bakgrund. Det är en solig lördagsmorgon och jag befinner mig i mitt radhus i staden Slough. Min fru Beryl har precis ringt efter en taxi som ska ta oss till flygplatsen och iväg på vår efterlängtade semester. Dessvärre har jag inte hunnit packa än så det är minst sagt lite bråttom om jag ska hinna bli färdig innan taxin anländer. Jag befinner mig i hallen och kan se en kamin, en telefon och min lilla son Ken. Med andra ord verkar det inte finnas mycket av värde att packa ner i min resväska i detta rum, men eftersom jag anser mig vara en rutinerad spelare av textäventyr bestämmer jag mig för att grundligt undersöka hallen innan jag går vidare i huset. Jag börjar med att rota runt i askan i kaminen. Det känns i ärlighetens namn inte som ett helt rationellt beteende när taxin är på väg och tiden är knapp. Men vem vet, det kanske finns något viktigt där som jag behöver ha med mig till Spanien? Man kan lugnt säga att jag straffas hårt för mitt idiotiska infall. Det enda som jag hittar i kaminen är en stor hårig spindel som skrämt kilar iväg över golvet och ut i köket. Problemet är att min fru, som är livrädd för spindlar, står i köket. Hon hinner knappt ge ifrån sig sitt sedvanliga illskrik innan hon svimmar och faller ihop på golvet. Det finns med andra ord inte en chans att vi kommer att hinna med taxin, och ännu mindre flygplanet till Spanien. Hånfullt förklarar spelet för mig att det här inte direkt var det bästa sättet att starta sin semester på. Därefter får jag se en helskärmsbild på min avsvimmade fru och informeras om att spelet (och min semester) är slut.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Min lilla fadäs för dock med sig att jag för första gången får se en av bilderna som är framtagen med det unika och patenterade grafiska systemet SAUCIVISION som Melbourne House skröt om på spelets baksida. Utan att överdriva kan man nog våga sig på att påstå att patentet nog var lite överflödigt, även för år 1985.

En liten spindel (och fula bilder) ska dock inte få stå i vägen för mig och min semester. På det igen! Eftersom jag nu fått lära mig en läxa den hårda vägen (och blivit en ännu mer rutinerad textäventyrspelare) undviker jag denna gång med lätthet lusten att undersöka kaminen.

Bild: Gamebase64.com
Bild: Gamebase64.com

Istället går jag ut i köket och fortsätter ut i trädgården där jag plockar ner mina shorts från tvättlinan. När jag är på väg tillbaks in i huset får jag syn på en trappstege som jag inte kan låta bli att klättra upp på. Det skulle jag inte ha gjort. Till följd av att jag glömt att spänna fast låshaken fäller den ihop sig och jag faller handlöst i marken med ett brak.

Nytt försök! För att få lite bättre koll börjar jag nu, simultant med att jag spelar, rita en karta över huset och de utspridda föremålen. Efter ett antal omstarter till följd av massa misstag som jag gör (det är svårt att packa en resväska) är jag äntligen färdig och ger mig ut på gatan. Taxin som stått där och tutat i några minuter har dock för länge sedan givit upp och åkt därifrån. Jag besparar er den tillhörande SAUCIVISION-bilden, men vi kan konstatera att det inte blir någon semester den här gången heller.

Ok, vi kör igen. Denna gång hinner jag faktiskt med taxin men till min besvikelse har vårat plan precis lyft när vi anländer till flygplatsen.

Omstart. Med hjälp av min ritade karta lyckas jag denna gång minimera antalet drag vid packningen och hinner ut till taxin i god tid. Färden går mot flygplatsen och allt är frid och fröjd tills vi når incheckningen och jag inser att jag på klassiskt ”Home Alone”-manér har glömt min lilla dotter Doreen kvar hemma.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Trots att jag sett den här texten oräkneliga gånger nu trycker jag snabbt på Y. Resväskan packas skyndsamt. Hela familjen, inklusive ungjäv.., nej förlåt jag menar mina bedårande barn Doreen och Ken, trycks in i taxin. Biljett- och passkontrollen går bra eftersom jag har packat ner både biljetter och pass. Det enda orosmolnet är en dov explosion som plötsligt hörs från insidan av min resväska. En snabb inspektion visar att något vasst föremål inuti resväskan har perforerat ena sidan på väskan och att det från hålet läcker ut något vitt skum. Dessvärre har jag inte tid att undersöka detta närmare just nu utan checkar snabbt in bagaget och skyndar mig ombord på planet som ska ta oss till Terrormolinos. När jag landar har jag nästan glömt bort den lilla incidenten tills jag öppnar väskan och upptäcker att harpungeväret som jag packade ner har råkat avlossats i väskan och skjutit sönder raklöddersflaskan som förstört både min packning och min semester.   ”That’s the end of your holiday. Another game?”

Så här fortsätter det. Omstart på omstart (tur att det finns en sparfunktion) och små framsteg varje gång. Väl på plats i Terrormolinos (och ett hotell där personalen endast talar spanska) startar semestrandet och  det finns förutom bad, shopping och restauranger även möjlighet att följa med på tre organiserade grupputflykter: tjurfäktning, ett gammalt kloster och en vingård. Förutom alla problem och dråpligheter som uppstår konstant gäller det även att försöka hålla ihop sin familj, vilket är en stor utmaning i sig. Som om detta inte räckte, måste jag som nämnts tidigare, även  ta minst tio lyckade semesterbilder (med en film med endast 12 bilder). Det gäller även att få rätt exponering på bilderna och inte att glömma att montera den lilla blixtkuben på kameran när det det krävs.

Bild: GoNorth.wordpress.com
Bild: GoNorth.wordpress.com

Som ni nog har förstått vid det här laget så är Terrormolinos späckat med klichéer från åttiotalets charterresor. Humorn och satiren är ständigt närvarande och jag måste faktiskt säga att det här är ett fantastiskt (och grymt underskattat) spel. Det var länge sedan jag hade så roligt med ett textäventyr! Spelet rekommenderas varmt!

Källor:
http://adventure.if-legends.org/Melbourne_House.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Terrormolinos

http://www.crashonline.org.uk/23/terrormolinos.htm

http://www.retrogamer.net/retro_games80/terrormolinos/

http://www.gamebase64.com/oldsite/gameofweek/8/gotw_terrormolinos.htm

https://www.stairwaytohell.com/authors/joneslever/INT-JonesLever-AB.html

http://www.trevorlever.co.uk/about/
Christie, Thomas A. The Spectrum of Adventure. A Brief History of Interactive Fiction on the Sinclair ZX Spectrum. Milton Keynes: Extremis publishing.
Kommentera

