Det ärliga spelföretaget

Bild: Crashonline.org.uk

I början av åttiotalet arbetade de två britterna Mike Barton och Steve Clark på spelföretaget Rabbit Software som utvecklade spel till Commodore Vic-20. År 1982 – samma år som Commodore 64 kom ut på marknaden – lämnade de två vännerna dock företaget för att starta upp ett eget mjukvaruföretag. Namnet blev Romik Software som sattes ihop av de första bokstäverna i Mikes namn och hans bror Roberts. Ett missförstånd som dock florerar nu i efterhand är att bokstäverna RO kommer från Gerry Rose som inledningsvis var företagets revisor. Detta stämmer dock inte. Gerry var inte heller anställd särskilt länge hos Romik Software. Kort efter att företaget hade startat lämnade han det och startade upp ett eget mjukvaruföretag som hette Phoenix Software.

En grundfilosofi för Romik Software var att vara ärliga mot kunden. De gillade inte alls hur dataspelsbranschen, tidigt åttiotal, hade utvecklat sig gällande marknadsföringen av spel. En tydlig trend hos dataspelsföretagen var att ”lova runt men leverera tunt”. Spelen hade ofta magnifika omslagsbilder samt rejält överdrivna och högtravande säljtexter. Mike Barton gillade inte hur branschen lurade kunder att lägga sina surt förvärvade pengar på ett dataspel som sedan inte alls infriade de förväntningar som bilder och texter hade utlovat på omslaget. Som en motreaktion mot detta var Romik Software noga att inte låta kunden köpa grisen i säcken, utan de deklarerade ofta tydligt det faktiska innehållet redan på omslaget. En metod att göra detta på var att ha med en skärmdump av det faktiska spelet på framsidan. För några av spelen var denna skärmdump handmålad, men illusterade ändå tydligt hur spelet faktiskt såg ut. Ett exempel på detta är följande omslag till actionspelet Moons of Jupiter som släpptes till Vic 20 1982.
Bild: fgasking.wordpress.com

I denna artikel ligger dock huvudfokus på textäventyret Fool’s Gold som publicerades till C64 år 1983. Om vi studerar det omslaget (som finns högst upp på denna sida) ser vi att Romik både har med en skärmdump av spelet samt en förklarande text att bilden på den målade björnen och gruvan inte är spelets riktiga grafik utan endast en konstnärs avbildning av en av äventyrets scener. Visst är det gulligt!

Bild: Commodore.software

Textäventyret Fool’s Gold är skapat av Peter Gerrard som var en extremt produktiv man med många strängar på sin lyra i hemdatorbranschen. Förutom att skapa en hel radda textäventyr, har han även skrivit flera böcker om datorer, bland annat The Complete Commodoroe 64 ROM Disassembly och Exploring Adventures on the C64. Som om inte detta räckte var han även redaktör för tidskriften Commodore Computing International samt bidrog med spelrecensioner och artiklar till tidningar som Popular Computing Weekly och Your Commodore.

Romik Software hade ett nära samarbete med Arne Lydmars svenska programdistributionsföretag Tial Trading. I en programkatalog från denna tidpunkt refererar Tial Trading flera gånger till Romik Software. Ett exempel är annonsen för Carl Carlssons legendariska spel Det stora nordiska kriget där följande skrivning förekommer:

Vi har sålt DET STORA NORDISKA KRIGET sen i julas. Vid ett besök i England visade vi det för Mike Barton på Romik Software. Han tände på programmet och i början av maj kommer det att lanseras i England under namnet The Great Nordic War. Inte illa – det handlar ju faktiskt om förhållanden som i och för sig inte är speciellt engelska. Vi gratulerar upphovsmannen – det är en välförtjänt framgång.

Bild: Computinghistory.org.uk

Intressant att notera i detta fall är att Romik verkade frångå sitt ideal gällande omslag när de marknadsförde The Great Nordic War. Ett annat exempel på Tial Tradings samverkan med Romik är följande text från programkatalogen som föregår tre annonser för de svenskproducerade spelen Turtle Jump, Anter Planter och Sea World.

Extra roligt blir det när man når fram till annonsen för textäventyret Fool’s Gold. Den får nämligen mig att misstänka att Tial Trading inte riktigt delade Romik Softwares idé om att inte framställa spelen bättre än dom egentligen är. Eller vad säger ni om denna suggestiva reklamtext?

 Så, vad tror ni ? Håller säljtexten vad den lovar? Det finns bara ett sätt att ta reda på det. Dags att spela Fools’ Gold!

Bild: GoNorth.wordpress.com

Medan spelet laddar skummar jag igenom instruktionerna.

Bild: GoNorth.wordpress.com

När spelet laddat klart möts jag av en lila text mot gul bakgrund och mörkblå ram. En text informerar mig om att jag har gått vilse i öknen och funderar över vad jag ska göra när jag plötsligt får syn på ingången till en gruva längre fram. Det faktum att jag irrat bort mig i öknen verkar inte vara ett problem alls längre. Istället är mitt huvudmål nu att ge mig in i gruvschaktet, hitta eventuella skatter och ta med dem till utgången där jag belönas med poäng. Med andra ord ett klassiskt upplägg för tidiga textäventyr utan någon som helst tillstymmelse till någon gripande handling. Hur som helst, vem har sagt att lite hederlig skattjakt inte är roligt? Om jag ändå är vilse i öknen och förmodligen kommer att dö så kan jag väl ändå roa mig fram till slutet.

Mitt utforskande av gruvschaktet drar igång och på klassiskt textäventyrmanér får jag spendera en helt del tid till att kartlägga komplexet. Spelet är programmerat i Basic, baseras på en tvåords-texttolk och upplevs tämligen långsamt. Efter en stunds spelande är jag framme vid den situation i spelet där personalen på Tial Trading (enligt säljtexten i programkatalogen) hade skrattat högt när de kommit på lösningen.

En död guldgrävares ande svävar framför mig och blockerar gruvgången. Ok, nu gäller det! Hur sjutton ska lösa detta? En snabb inventering av vilka föremål jag har hittat hittills i gruvan visar att jag bland annat har en flaska whisky på mig. Det kanske funkar? Flaskan överlämnas till anden och jag får uppleva ordvitsen: ”The spirit gratefully accepts the spirit and downs the lot”. Mitt utforskande kan fortsätta.

Över lag är emellertid Fool’s Gold rätt trevligt i all sin enkelhet. Även om Tial Tradings rafflande beskrivning kanske var lite överdriven har Peter Gerrard med relativt enka medel lyckats skapa en hyfsat spännande atmosfär. Rumsbeskrivningarna består oftast inte av mer än två meningar men innehåller ändå någon liten detalj som gör att de skiljer ut sig från varandra och som skapar någon form av känsla att faktiskt befinna sig djupt nere i ett gruvsystem.

Något som dock inte nämndes i Tial Tradings säljtext var att spelet innehåller en hel del buggar. Vid ett tillfälle hittar man till exempel en uråldrig spade. Om man hittar en spade är det väl inte all för långsökt att tänka att spelaren någon gång under spelet kommer att vilja gräva och därför skriver in verbet ”DIG”. Det ska man dock inte göra för då kraschar spelet och man belönas med ett ”?SYNTAX ERROR IN 1580”. Vid ett annat tillfälle hittar man ett skjutvapen, och lite senare även ammunition. Tro dock inte att du ska skriva in ”LOAD GUN” för då möts du av texten ”INSERT TAPE AND HIT SPACE WHEN READY”, utan möjlighet att ångra dig.

Om jag ska vara ärlig fick detta mig att skratta högre än situationen med whiskyflaskan och anden.

 

Källor:

 

http://www.crashonline.org.uk/12/romik.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_Software

https://fgasking.wordpress.com/2011/05/11/moons-of-jupiter-vic-20/

http://magazinesfromthepast.wikia.com/wiki/Peter_Gerrard

http://arrgh.co.uk/hardware/commodore-vic-20/

https://sites.google.com/site/swordofhrakel/

https://archive.org/stream/Commodore_Computing_International_Vol_02_No_12_1984-05_Nick_Hampshire_Publications_GB#page/n66/mode/1up/search/peter+gerrard

http://www.beebgames.com/games.php?company=247

http://www.stonan.com/dok/TialTrading.pdf

http://www.retro8bitcomputers.co.uk/Content/downloads/magazines/zxcomputing/ZXComputing_Oct-Nov_1984.pdf

Kommentera

