När superhjältarna hittade in i textäventyren

Ni som läste min artikel i Datormagazin Retro #2 kanske kommer ihåg att jag bland annat skrev att Scott Adams var mannen som programmerade och gav ut det första kommersiella textäventyret för hemdatorer. Innan  dess var det endast de som kunde koppla upp sig mot en stordator som hade kunnat avnjuta textäventyrens underbara värld, men 1978 ändrades det genom att hans spel Adventureland släpptes  till TRS-80. Det blev också startskottet för en helt ny kommersiell spelgenre.

Scott Adams insåg ganska snabbt textäventyrens kommersiella potential och förstod att det fanns pengar att tjäna. Inom kort startade han spelföretaget Adventure International som fullkomligt sprutade ur sig textäventyr. I denna artikel ska vi dock inte fördjupa oss i de första tiotalet textäventyr som han släppte, utan vi tar och hoppar fram ungefär fem år i tiden, till slutet av 1983.

Redan då hade nämligen serietidningsutgivaren Marvel Comics förstått potentialen i att låta sina superhjältar hitta ut i forum utanför serietidningsvärlden, och med en växande dataspelsmarknad runt omkring sig insåg dom att det var dags att göra entré där. Den dåvarande vice vd:n på Marvel Comics tar därför kontakt med Scott Adams och föreslår att de ska samarbeta genom att ge ut textäventyr och serieböcker baserade på Marvels superhjältar. Det kan kanske tyckas lite märkligt att den dataspelsgenre som valet föll på var textäventyr, men det visar också tydligt hur otroligt populära textäventyr var på den här tiden.

Bild: Retrogamer.net

Scott Adams nappar på erbjudandet och skriver på ett kontrakt om att totalt ge ut ett dussin textäventyr med en utgivningstakt på tre till fyra spel om året. Spel- och seriekonceptet döptes till Questprobe och idén är att Scott Adams inför varje spel får en av Marvels superhjältar tilldelad sig, hittar på en historia och programmerar spelet. Marvels serietecknare skapar därefter en seriebok baserad på Scott Adams spelidé. Det första spelet blir The Hulk som släpptes år 1984 till en rad olika hemdatorer, bland annat Commodore 64. Redan här kan nämnas att det dock bara blev tre Questprobe-spel utgivna innan Adventure International gick i konkurs år 1985. Dessa spel var The Hulk, Spiderman och The Human Torch and the Thing.

Bild: Crashonline.org.uk

Till följd av att målgruppen för spelet och serietidningsboken var unga tonåringar, varav de flesta förmodligen aldrig hade spelat ett textäventyr, fick Scott Adams hålla tillbaka på svårighetgraden. Personligen tyckte han det var lite tråkigt, men han insåg att han inte kunde skapa ett spel där nybörjare blev frustrerade direkt. Det innebär att en erfaren spelare, enligt Adams, bör kunna klara av textäventyret på ungefär en halvtimme.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Affärskonceptet var alltså att samtidigt som spelet släppa en limiterad serietidning som såldes separat. Den ser ut så här:

Bild: Marvel.wikia.com

En rolig detalj är att en av karaktärerna i serien är misstänkt lik Scott Adams:

Bild: Advgamer.blogspot.se

Men nu räcker det med bakgrundshistoria! Det är dags att kasta sig över spelet och testa det. Vi börjar med att vända på boxen och spana in baksidan.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Här får vi bland annat veta att utbildare över hela världen rekommenderar textäventyr, och att det enda vi behöver är en kompatibel dator och fantasi. En intressant detalj är att svårighetsgraden anges till måttlig, vilket ju är ett snäpp högre än vad Scott Adams själv påstår att den är. Ut ur boxen glider kassetten.

Bild: Gonorth.wordpress.com

Laddningen drar igång och jag fördjupar mig i manualen medan jag väntar. Det är en svartvit broschyr med ett tämligen tråkigt utseende. När man läser instruktionerna blir det rätt uppenbart att målgruppen för spelet är personer som aldrig spelat textäventyr förut. Förutom instruktioner och exempel på kommandon består dock halva instruktionsboken av presentationer av de olika karaktärerna i berättelsen.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Efter fyra minuters flimmerladdning möts jag av svart text mot ljusgrå bakgrund som bland annat talar om att Commodore 64-versionen av spelet är programmerad av Mak Jukic. Han har för övrigt gjort C64-versioner av vissa av Scott Adams textäventyr tidigare, exempelvis Voddo Castle och Pirate Adventure.

Efter att ha avböjt förfrågan om att ladda ett sparat spel drar äventyret igång, och det blir action på en gång! Jag är Bruce Banner, som sitter fastpänd, med både händer och ben, i en stol. Likt i de flesta av Scott Adams  äventyr är texttolken en simpel tvåordstolk, även om de två efterföljande Questprobe-äventyren faktiskt har en bättre tolk.

Bild:GoNorth.wordpress.com

Jag försöker få Bruce att ställa sig upp men får reda på att det inte går. Hmm.. Jag försöker knyta upp repet, vilket jag tydligen inte heller kan göra. Att bryta itu repet verkar omöjligt och mina andra 20 verb gör inte heller någon nytta. Ingen framgång. Frustrerat bläddrar jag i instruktionsboken utan att hitta någon ledtråd. Med stigande panik hör jag Scott Adams tidigare ord ringa i mina öron: ”Jag kunde inte skapa ett spel där en nybörjare blir frustrerad direkt. En erfaren spelare bör klara det på ungefär en halvtimme”.

Är jag alltså så här jävla dålig, tänker jag och försöker fruktlöst att gnaga av repet. Jag lyfter fingrarna från tangentbordet och tar ett djupt andetag och börjar tänka på de tecknade filmer med hulken som jag såg som liten. Drar mig till minnes att Bruce blir hulken när han blir arg, alltså så måste jag få Bruce att bli arg. Men hur i helskotta ska det gå till. Jag provar med ”get angry” men får till svar ett ”how?”. Bruce är fortfarande lugn, men jag börjar bli arg.

Efter en mängd olika försök så lyckas jag äntligen! Lösningen är att göra sig illa på valfritt sätt. Det finns faktiskt flera knep som funkar. Det första jag kommer på är att gunga stolen så den välter och jag slår i huvudet. Voila! Jag förvandlas till hulken (med trademark-märke och allt) och bryter mig fri.

Bild: Gonorth.wordpress.com

När jag lite senare provar lite andra varianter visar det sig att även ”bite lip” fungerar. Att jag är fri från stolen innebär emellertid inte att mina problem är över. Nu sprutas nämligen giftig gas in i rummet som fräter på min hud. Ja, ni förstår ju själva att jag inte har tid med er längre nu, jag måste engagera mig lite i hulken. På återseende!

Källor:

http://archive.worldofdragon.org/index.php?title=Adventure_International

https://en.wikipedia.org/wiki/Questprobe

https://www.comics.org/series/2888/

https://www.lysator.liu.se/adventure/Adventure_International.html

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Questprobe

http://www.crashonline.org.uk/15/adams.htm

http://www.filfre.net/tag/scott-adams/

https://www.retrogamer.net/profiles/company/adventuresoft-uk/

https://advgamer.blogspot.se/2015/04/missed-classic-7-questprobe-featuring.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s