Recensioner

Jag recenserar endast de textäventyr som jag har spelat igenom till slutet. Därför tar det lite tid innan recensioner publiceras.

 Goblin Towers

Efter några dagars spelande lyckas jag till slut klara av hela den andra utgåvan av Goblin Towers. Det är med en lätt besvikelse som jag noterar att den andra utgåvan, likt den första, saknar ett ordentligt slut. Det enda beviset på att man har klarat spelet är att man uppnår spelets maxpoäng på 160 poäng och tilldelas titeln Dungeon Master. Något av ett antiklimax med andra ord.

Atmosfär: 2

Den atmosfär som omger spelet skapas till störst del av bilden på spelomslaget och beskrivningen på dess baksida. I själva spelet är platsbeskrivningarna rejält återhållsamma och avskalade. Bakgrundshistorian utgöras av standardformulär 1A, det vill säga ett rykte om att det finns ett slott med skatter någonstans djupt inne i en skog. Ditt äventyr blir med andra ord att hitta så många skatter som möjligt och föra tillbaka dem till den stuga som du börjar i. Trots de spartanska beskrivningarna tycker jag ändå att spelet lyckas skapa någon form av äventyrlig känsla. En bidragande faktor är layouten med en ornamenterad ram och blå kursiv text på en ljus bakgrund.

Detaljrikedom: 2

Goblin Towers har en låg detaljgrad. Det går i princip bara att undersöka de föremål som är av betydelse för att föra spelet framåt.

Texttolk: 3

Texttolken är helt ok. Den reagerar på ordens sex första bokstäver och förstår de flesta ord som man kan förvänta sig. Den klarar också av mer komplexa meningar som exempelvis ”put the red apple in the bucket”.   

Logik: 3

Goblin Towers är ett relativt enkelt spel. De utmaningar man ställs inför är relativt få och även ganska enkla. Lösningarna är dock logiska vilket är ett stort plus.  

Spelglädje: 3

I sin enkelhet är dock Goblin Towers ett helt ok spel. Om man vill ha lite tidsfördriv och spela sig igenom ett helt textäventyr utan att bli allt för frustrerad är detta spel ett bra val.

Medelbetyg: 2.6