Spelet som skrevs på en eftermiddag

Om man vill veta om någon har spelat Guild of Thieves räcker det med att säga meningen ”Jump to jetty”. Om personen då spricker upp i ett igenkännande leende vet man att denne, precis som du själv, har tagit språnget från roddbåten till den skrangliga bryggan för att sätta igång med uppdraget att stjäla så mycket saker som möjligt från ön.

I mina ögon är detta ett fantastiskt spel. Välskrivna miljöbeskrivningar, stämningsfulla bilder, roliga och smarta pussel samt en mycket bra texttolk.

Guild of Thieves är producerat av Magnetic Scrolls och publicerades 1987. Två år innan hade spelföretaget släppt sitt första textäventyr, The Pawn, som blev en stor kommersiell framgång. Det var skrivet av Rob Steggles, en universitetsstudent som använde sitt sommaruppehåll från studierna till att författa spelet. Till följd av framgången fick han i uppdrag att även skriva Magnetic Scrolls nästa textäventyr vilket innebar att han fick använda även nästa sommaruppehåll till detta. Rob var dock effektiv. Enligt honom själv skrev han hela grunden till spelet under en eftermiddag på en pub.  Resultatet blev fyra A4-sidor som bestod av en genomgång av hela spelet, från start till mål. Den enda del som egentligen ändrades i slutversionen var ett tillägg bestående av Kerovnias bank.

Bild: Birdsanctuary.co.uk

Precis som i The Pawn innehåller Guild of Thieves vackra bilder av Geoff Quilley.

Guild of Thieves utspelar sig i samma land som det The Pawn, det vill säga Kerovnia. Spelaren är en tjuv som aspirerar på att bli medlem i tjuvarnas gille och för att bli det krävs att man lyckas med inträdesprovet att stjäla allt av värde från en ö.

Bortsett från bakgrunden med inträdesprovet så har Guild of Thieves egentligen inte så mycket handling utan det påminner en hel del om textäventyr som Colossal Cave Adventure och Zork i bemärkelsen att det mest handlar om att springa runt och lösa pussel och hitta så mycket saker som möjligt. Spelet är med andra ord relativt icke-linjärt och baseras på en öppen värld. Spelets bilder är mer illustrationer än faktiska ögonblicksbilder av miljöbeskrivningarna, vilket innebär att de inte alltid stämmer hundra procent överens.

Ok, men vad finns i boxen? Innan vi tar reda på det så tycker jag att vi tar och vänder på lådan.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Ok, dags att lyfta på locket. Överst hittar vi en liten broschyr med kortfattade instruktioner.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Under den ligger ett kontrakt angående inträdesprovet i Tjuvarnas gille.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Ännu längre ner i lådan hittar vi ett 48 sidor tjockt magasin kallat What Burglar. 

Bild: GoNorth.wordpress.com

Tidningen kan bäst beskrivas som en facktidskrift för tjuvar i Kerovnia, med intervjuer och reportage. Insprängt i texten finns information och ledtrådar som man kan ha nytta av när man spelar spelet. Längst bak i tidningen finns ”Guild of Thieves Cheat-Sheets”. Det innehåller frågor som man kan ställa sig om man kör fast i spelet, exempelvis ”Hur kommer jag ut ur båten?”, vilket vi emellertid löste redan inledningsvis i detta inlägg. Svaren på frågorna är chifferade meningar som man kan skriva in i spelet för att få hjälp. För att förebygga att man allt för lättvindligt ska använda denna hjälp har spelutvecklarna gjort de chifferade meniningarna ganska långa så att det ska vara lite besvärligt att knappa in dem för hand.

Det sista vi hittar i lådan är de två disketterna.

Bild: GoNorth.wordpress.com

Tyvärr så är min låda inte helt komplett. Det som saknas är ett bankort från ”Bank of Kerovnia” och en tärning.

Om du är sugen på att spela Guild of Thieves så går det att göra det online här.

Källor:
http://www.mschronicles.com/articles/art001.htm
ftp://ftp.ifarchive.org/if-archive/magnetic-scrolls/info/msfact.txt
http://www.filfre.net/tag/magnetic-scrolls/
http://www.avventuretestuali.com/interviste/steggles-eng/
http://www.crashonline.org.uk/55/magscrol.htm
https://retrogamesappreciation.wordpress.com/tag/magnetic-scroll/

Lämna en kommentar